Låter som det är fukt/glapp i kablarna eller i lnb. Testa med en ny felfri kabel på båda kontakterna på lnb.
Fortsätter signalstyrkan att gå upp och ned likvärdigt på båda tuners med samma nya kabel, så är det troligtvis
fukt eller ärg i lnb. Konstatera bara att parabolen är rätt inställd innan, och skew lnb sett framifrån ska kontakterna
nertill peka på ungefär klockan 5. Fukt i lnb är vanligt vid den här årstiden. Men om du vill prova att torka det lägg det
med kontakterna nedåt på ett element i nått dygn. Använd inte microvågsugnen bara.
Jag kan rekomendera detta som är mycket bra:
MegaSAT Diavolo Twin LNB 0,1 http://www.satpro.se/default.asp?id=...04&ucat_nr=102
Och ja, hade precis samma problem med min signalstyrka upp och den helt slumpvist. I mitt fall så var det lnb som hade vritt sig lite i hållaren samt att det var fukt i kabeln.
Tror inte att det påverkar så värst mycket. Men det beror på vilken frekvens och styrka han använder. Knalla över och be honom pladdra lite i micken och se om det påverkar din signal.En tanke,grannen är tydligen radioamatör och har satt upp en lång mast på taket.... tror ni att den kan störa på något sätt???