Det fungerar utan problem. Dock är det en del saker som är kritiska för att det ska fungera, bl.a. följande:
1. Man måste ha ett 090F kort eftersom newcs är den enda publika cardservern som stödjer hwkey och ekpair. Och eftersom newcs bara fungerar med 090F korten så är där en begränsning. Det finns icke-publika versioner av oscam och cccam som ska klara det med 093E också, dock inget publikt än.
2. Det finns 2 olika boxar som man kan läsa ut hwkey och ekpair ur, dock har viasat patchat dessa med ny firmware och stängt av möjligheterna att få ut något ur dessa. Även om man skulle få tag i någon av dessa boxar med tillräckligt gammal firmware så är det kritiskt att man inte ställer boxen och fel transponder där ny firmware skickas ut och att man startar boxen utan parabolen inkopplad.
3. Man måste veta exakt pinout på boxen för att kunna komma in i det, kopplar man fel bränner man boxen. Man måste ha rätt hastighet och inställningar för kommunikationen.
4. Får man ut allt rätt ur boxen så kommer sista problemet, veta VAR man ska hitta hwkey och ekpair. Detta är inget som är exakt heller. Finns ett par guider ute på nätet var man ska kolla men ingen stämmer till 100% då dumparna varierar från box till box, fw till fw och kanal till kanal.
Så med allt detta i åtanke så JA det fungerar absolut att få igång Viasat HD. Det fungerar med alla softcam klienter, det är alltså på serversidan som allt måste fixas. Sen är det de 4 ovanstående saker som man måste tänka på. Så vill man lägga ner mycket tid och har pengar nog att köpa X antal boxar om man misslyckas, risken att viasat närsomhelst kan byta ut alla 090F kort sådär bara. Det är mycket som talar för och emot. Hade jag varit någon som vill lägga tid på detta hade jag nog hellre börjat lägga tid på CAS7 för jag tror det kommer bli mer aktuellt och ställa till mer än några fjuttiga hd kanaler på viasat.