Ibland är man väl bara dum i huvudet.
Jag har satt ett nytt lösenord nu.
Det var ju inga som helst problem med det.
passwd fungerar ju i telnet. Förlåt mig att jag ens frågade.
Detta var för enkelt
Nej, det är sant att ssh kräver password.
Lösningen för dig är troligen att först logga in med telnet och sätta ett lösenord för root. Sedan kan du använda det lösenordet för att logga in med ssh.
Alltså, logga in med telnet. Vi prompten skriver du:
passwd
du blir då uppmanad att ange ett nytt lösenord för root och att repetera det. När du skriver in lösenordet får du skriva det "i blindo". Inga stjärnor eller andra tecken visas medan du skriver själva lösenordet utan du skriver i blindo och trycker sedan Enter.
Efter att du har bytt lösenord på detta sätt så gäller det nya lösenordet för alla anslutningar (telnet, ssh, ftp).
Edit:
OK, såg att det var löst nu...
Senast redigerad av atomized den 2014-02-03 klockan 22:03.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Inte så lätt att veta vilka Linux-kommandon man ska skriva om man aldrig hållt på med Linux tidigare...![]()
Nej förvisso. Men jag håller på med Linux, men känner bara inte till telnet. Så jag trodde telnet var något annat än var det var.Ja jag skäms.
Men jag märker att jag köpt rätt box. Detta forum är grymt, enkelt att få hjälp.
Nu skall jag installera softcams.Installerar oscam som jag fått tips om innan.
Kompisen berättade att det fanns en softcam som emulerar det kort man kan få av exempelvis viasat för det fria basutbudet. Använder man den kan man enkelt se att man fått ställt in parabolen rätt. Någon som vet vad den softcam'en heter?
Jag vet att den heter scam men jag har aldrig fått tummen ur och tiden att prova den själv, så jag kan inte ge dig någon konkret guidning i det fallet...
Min box har blivit jättelångsam. Det tar flera minuter att göra saker på boxen. Att få upp menyn, inställningar och likn tar flera munuter. Till och med upp till 10 minuter.
Inget hjälper. Startar om boxen. Fortsatt långsam.
Fabriksåterställning - Forstatt långsam.
Läser in openpli 4.0 senase imagen - Fortsatt långsam.
Vad är det för fel ?
Det jag lägger märket till är att det hela tiden är en roterande cirkel längst upp i vänstra hörnet. Den som vissar att systemet jobbar. Den är där hela tiden. Försvinner i bland men kommet tillbaka igen. Även om jag inte gör något.
Senast redigerad av Chelsea64 den 2014-02-04 klockan 00:47.