Citat Ursprungligen postat av _com_bort_ Visa inlägg
Det där med strömrusningar som sliter på komponeneterna tror jag faktiskt inte riktigt på, även om jag har respekt för dina kunskaper i övrigt
Komponeneter som går varma länge, exempelvis elektrolytkondensatorer tar skada av värmen som torkar ut dem.
Jag tror att den värmen som torkar kondensatorerna i nätdelar är mycket vanligare som felkälla än strömrusning vid av/på.
Om man då stänger ner över natten osv så skulle detta ge dem längre livslängd inte kortare.

Däremot kan ju ett filsystem ta skada vid plötsliga oväntade strömavbrott.

MVH
Att förklara allt i detalj blir ganska omfattande och därför skrev jag lite kortfattat. Du har helt rätt i att elektrolytkondensatorer torkar ut av värme och blir dåliga. Dessa knäcks sedan ofta slutgiltigt vid ström av/på. Min praktiska erfarenhet som systemadministratör med ansvar för flera lab med ett hundratal datorer i varje är att maskinerna som gick sönder gjorde det 9 gånger av 10 i samband med att strömmen återkom efter strömavbrott.
Lab:en som hade avbrottsfri kraft kunde rulla i åratal utan att något gick sönder. I lab:en som inte hade avbrottsfri kraft gick nästan alltid någon maskin sönder i samband med att strömmen återkom efter strömavbrott.
Detta är Mina praktiska erfarenheter. Om du har andra erfarenheter får du gärna berätta om det.