Sidan 4 av 9 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 87

Ämne: hur får jag NTP att lira på min Raspberry

  1. #31
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Jag gillar CSP eftersom jag i detalj ser vad som pågår och kört så i några år.
    au syns tydligt i CSP,är osäker på hur det visas i OSCAM, I CS syns det mycket tydligt.
    Konfigen av användare är enklare i CSP jämfört med OSCAM, men, men, som nämns, bägge gör samma jobb.
    Enklare är en sanning med modifikation men en rad krävs bara i CSP mot flera i OSCAM
    Ex. CSP:
    <user name="dm500" password="dm500" profiles="cd via via2"/>
    Lite irriterande att jag inte får raspen att lira som den gamla pc:n.
    Ser nu att jag körde build 7969 på OSCAM och CSP 0.9.0r227 och Java 1.7..0_10 (jaa, 1.7 och inte 1.6 som nämns i tråden)
    KAN givetvis köra enbart OSCAM, men är nyfiken på att få igång CSP som jag en gång hade i min gamla PC.
    Man kanske rentav kan lära sig nåt av det....
    Senast redigerad av yxoman den 2014-02-10 klockan 16:03.

  2. #32
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Om jag förstår dig rätt så har du inte installerat enligt min guide (kanske inte guiden fanns då)?

    Jag har som sagt mycket lite erfarenhet av CSP på Rasp men om du inte provat att installera enligt guiden så kanske det kan vara värt ett provskott. Anledningen att jag säger så är att guiden utgår från den Java som skickas med i Raspbian. Jag är på inget sätt någon Java-expert men jag har rätt stort förtroende för de människor som hittat på Raspberry Pi och gör operativsystem till den. Och jag är ganska övertygad om att den Java de skickar med är så optimerad för Raspberry Pi som det överhuvudtaget går att få.

    Min enda erfarenhet är att jag i samband med att jag skrev guiden provkörde CSP någon vecka för att testa. Och under den veckan hade jag inga problem. Men det provet är lite för kort för att säga något säkert.

    Hur som helst. Min poäng är att om du inte redan provat det så prova att installera enligt guiden. Du får den mest optimerade Javan + den allra senaste versionen av CSP. Och alltihop i en mycket enklare installation än om du gör på något annat sätt! Men sedan vågar jag tyvärr inte säga något om den långsiktiga stabiliteten p.g.a. att jag inte testat så mycket...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #33
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Nej, Guiden fanns inte då.
    Första raspen jag installerade hade samma mjukvara som jag nämner ovan, och den installerade jag manuellt själv.
    Den första raspen hade jag jobbigt att få in java i så därför gick jag nu på en mjukvara som har java inbäddat.
    Den jag nu strular med är en som jag installerat efter din guide. Utomordentligt enkel och bra guide! All heder!
    Tyvärr så får jag de problem jag nämner... .
    Jag ger mig inte ...ännu....
    Kanske slutar med att jag "bara" kör OSCAM, men det vore trist att tvingas ge upp. (Är envis av mig)

  4. #34
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är beundransvärt att du inte ger upp!
    Du har min respekt!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #35
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Tack atomen!.. Glada tillrop gör livet lättare .
    Kom på en sak....
    Skall det vara så här:
    <newcamd-connector name="OSCAM1cd" profile="cd" enabled="true">
    <host>xxxdyndns.xx</host>
    <port>66030</port>
    Eller så här:
    <newcamd-connector name="OSCAM1cd" profile="cd" enabled="true">
    <host>"xxxdyndns.xx"</host>
    <port>66030</port>
    Skall adressen vara inom "dubbelfnuttar"... eller var det nåt annat?? (Testade dubbelfnuttar nyss utan success.)
    Så här sed CSP-Events ut: (Successfully connected är när jag använder IP-adress)

    [FONT=Tahoma]Profile filter: [/FONT] ALL via via2 cd

    CWS Events (connector activities)
    2014-02-10 18:51:55 - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]: Connection attempt failed - java.net.UnknownHostException: "xxx.dyndns.xx"
    2014-02-10 18:51:12 - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]: Disconnected - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]
    2014-02-10 18:48:47 - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]: Successfully connected - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]
    2014-02-10 18:45:13 - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]: Connection attempt failed - java.net.UnknownHostException: xxx.dyndns.xx
    2014-02-10 18:44:30 - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]: Disconnected - NewcamdCws[OSCAM1cd:cd]
    Senast redigerad av yxoman den 2014-02-10 klockan 18:18.

  6. #36
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Den första var helt korrekt.
    D.v.s
    Kod:
    <newcamd-connector name="OSCAM1cd" profile="cd" enabled="true">
    <host>xxxdyndns.xx</host>
    <port>66030</port>
    Men varför kör du dyndns (Extärnt ip-adress) då du har OSCam och CSP på samma maskin i samma LAN, helt onödigt i min mening.
    Kör localhost istället.
    dv.s
    Kod:
    <newcamd-connector name="OSCAM1cd" profile="cd" enabled="true">
    <host>localhost</host>
    <port>66030</port>
    Lika så om du har datorer innom LANet...kör intärna lan adresser ex. 192.168.xxx.xxx
    Senast redigerad av Minime den 2014-02-10 klockan 19:38.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  7. #37
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    248
    Tackad
    4 gånger
    Du har helt rätt, men jag är ute efter att nå två kortnästen på olika adresser...stugan och hemmet....
    Om ISP för stugan byter adress så finns det en vits med dyndns.
    ....
    Hur jag än försöker så får jag inte namnuppslagning att fungera.
    Pingar jag med IP så svarar det direkt.
    Om jag kör Explorer i Windows-PC med namnet och port (xxxdyndns.xx:8082) så funkar det klockrent! Jag får kontakt med csp då.
    Däremot så funkar det inte från Raspberry med namnanslutning (Däremot så fungerar det med IP)
    Kan det vara min ISP som strular då?

  8. #38
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Har du statisk ip på din Ras. Pi eller är det dynamisk tilldelad via dhcp server. (Din router)?
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #39
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    jämför

    cat /etc/resolv.conf

    ipconfig /all

  10. #40
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Ja alltså vad jag ville få fram var om han har statisk adress....och då låter det som han glömt lägga in DNS uppgifterna.
    Ras. Pi´n har d.v.s. inget dns uppslag och kan derför inte lokalisera DNS uppgifterna.
    Och om så är fallet så måste han manuellt lägga in en DNS adress i /etc/resolv.conf

    Annars så är det något problem med dhcp till delning om han kör dynamisk till delad adress.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Liknande ämnen

  1. Raspberry Pi
    Av jajko i forum Hårdvara
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 12:26
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 09:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss