Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: monoblock mot parabolstorlek

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Tackad
    101 gånger
    monoblock blir väl fortfarande 6 grader
    även om du har en större eller mindre wok
    sen desutom skulle ja aldrig använda monoblock
    för att du kan aldrig optimera till max med det är bara billigt skit enligt mig
    Senast redigerad av jo1 den 2014-02-23 klockan 21:26.

Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Tackad
    77 gånger
    6 grader är ju alltid 6 grader, oavsett om det är 1m, eller 1000m bort..
    Eftersom LNB placeras på brännpunkten, dit alla radiovågor censtreras, så påverkas sådeles inte parabolens storlek så länge LNB-positionen är korrekt i förhållande till reflektionsytan.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Färsking
    Reg.datum
    Mar 2010
    Tackad
    2 gånger
    Schwede30

Bullshit, har gjort flera installationer på både 60 cm och 80 cm paraboler. Funkar alltid klockrent.
    Däremot har jag haft mååånga problem med separata switchar och dåliga kabelhärvor.

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Storlek kvittar. Ett monoblock som är 6 grader, är ALLTID 6 grader. Eftersom paraboler är tillverkade enligt standarder, så gäller följande förhållande.

En liten parabol har LNBn nära parabolen, eftersom fokuseringen av satellitens signal ska träffa LNBn rätt. En stor parabol har LNBn långt från parabolen, av samma anledning. Däremot kan det vara mycket knepigt att montera ett monoblock på en stor parabol, det finns inga egentligen standarder för LNB hållarna, det finns en del adapters man kan köpa, t.ex. för att kunna montera en vanlig LNB där man egentligen monterar en LNB för primär fokuserad parabol osv.

Så jag vill påstå, det knepiga är att få till det med LNBer beroende på vilken parabol du har, vilka LNBer du har osv. Finns ganska många olika kombinationer och möjligheter.

armageddon66, det där känner jag också igen. Det är betydligt vanligare med problematiska switchar, dåliga kablar, dåligt monterade kontakter osv. Men det är sällan som själva LNBn felar, eller parabolen i sig. Förutom att man inte riktat in parabolen rätt, eller monterat själva LNBn rätt.

Liknande ämnen

1. Hjälp angående parabolstorlek
    Av skalman77 i forum Canal Digital
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 20:50
  2. [LÖST] Vilken parabolstorlek behöver jag?
    Av Ahrimanes i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 22:11
  3. Parabolstorlek GBG
    Av yugo i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 23:45
  4. Parabolstorlek i mitt fall?
    Av berggren i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 18:50
  5. Parabolstorlek
    Av conta80 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 15:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss