monoblock blir väl fortfarande 6 grader
även om du har en större eller mindre wok
sen desutom skulle ja aldrig använda monoblock
för att du kan aldrig optimera till max med det är bara billigt skit enligt mig
monoblock blir väl fortfarande 6 grader
även om du har en större eller mindre wok
sen desutom skulle ja aldrig använda monoblock
för att du kan aldrig optimera till max med det är bara billigt skit enligt mig
Senast redigerad av jo1 den 2014-02-23 klockan 21:26.
6 grader är ju alltid 6 grader, oavsett om det är 1m, eller 1000m bort..
Eftersom LNB placeras på brännpunkten, dit alla radiovågor censtreras, så påverkas sådeles inte parabolens storlek så länge LNB-positionen är korrekt i förhållande till reflektionsytan.
OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.
Schwede30
Bullshit, har gjort flera installationer på både 60 cm och 80 cm paraboler. Funkar alltid klockrent.
Däremot har jag haft mååånga problem med separata switchar och dåliga kabelhärvor.
Storlek kvittar. Ett monoblock som är 6 grader, är ALLTID 6 grader. Eftersom paraboler är tillverkade enligt standarder, så gäller följande förhållande.
En liten parabol har LNBn nära parabolen, eftersom fokuseringen av satellitens signal ska träffa LNBn rätt. En stor parabol har LNBn långt från parabolen, av samma anledning. Däremot kan det vara mycket knepigt att montera ett monoblock på en stor parabol, det finns inga egentligen standarder för LNB hållarna, det finns en del adapters man kan köpa, t.ex. för att kunna montera en vanlig LNB där man egentligen monterar en LNB för primär fokuserad parabol osv.
Så jag vill påstå, det knepiga är att få till det med LNBer beroende på vilken parabol du har, vilka LNBer du har osv. Finns ganska många olika kombinationer och möjligheter.
armageddon66, det där känner jag också igen. Det är betydligt vanligare med problematiska switchar, dåliga kablar, dåligt monterade kontakter osv. Men det är sällan som själva LNBn felar, eller parabolen i sig. Förutom att man inte riktat in parabolen rätt, eller monterat själva LNBn rätt.