Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: monoblock mot parabolstorlek

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Skall sätta mig in i Mr. Legons artikel.
    Du behöver egentligen bara sätta dig in i hans artikel om du vill förstå varför formeln jag nämnde stämmer. Det räcker med att följa mina instruktioner.

Här är annars en simpel fulformel som kanske är ett närmre svar på din fråga:

v2 = arctan(f1*tan(v1)/f2)

f1 är fokallängden monoblocket är optimerad för. v1 är dess "vinkel", 6 t.ex. f2 är din parabols fokallängd.

Det förutsätter att ena LNB sitter i fokus och den andra är sidmatad. Bara klistra in på wolfram alpha, se till att välja grader och inte radianer. Vill du göra formeln ännu smutsigare kan du byta ut f mot paraboldiametern, vilket förutsätter att D och f är linjärt beroende.

Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Återigen TACK!
    I'm here all night!

Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    MrPotatoHead, det stämmer säkert. Men ovanstående är inte helt fel det heller.
    No offense, men jo allt var helt felaktigt fram till ditt andra stycke. Förutom då armageddons inlägg som jag antar var ett OT-svar till jo1. Som du skriver sen är armarna längre för större paraboler, vilket ju beror på olika fokallängder, som var en anledning till varför ett monoblock inte är optimalt, och att "6 grader inte alltid är 6 grader".

Varje mätning man gör introducerar ju fel, beroende på hur bra mätverktyg man har, hur bra man läser av värden osv.
    Att kalla att mätningar introducerar fel känns lite udda i sammanhanget då det är enda sättet att ta fram en uppskattning om ingen data finns tillgänglig.

Jag är ingen expert och vågar påstå saker även om det delvis är fel eller behöver justeras, förhoppningsvis lär man sig av sina misstag och blir bättre.
    Jag håller med om att man ska våga ge bidrag även om man inte är säker för att komma vidare i diskussioner. Men då ska man vara tydlig med ovissheten. Att blint upprepa saker helt utan grund sprider bara okunskap. Men nu måste jag gå, gotta save the internets https://xkcd.com/386/
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2014-02-27 klockan 11:39.

Liknande ämnen

1. Hjälp angående parabolstorlek
    Av skalman77 i forum Canal Digital
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 19:50
  2. [LÖST] Vilken parabolstorlek behöver jag?
    Av Ahrimanes i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 21:11
  3. Parabolstorlek GBG
    Av yugo i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:45
  4. Parabolstorlek i mitt fall?
    Av berggren i forum Övrigt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 17:50
  5. Parabolstorlek
    Av conta80 i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 14:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss