Först ett varningens ord: Att ha Desktopen på ett nät direkt ut mot internet är definitivt ett säkerhetsproblem. Öppnar man sedan dessutom SMB-protokollet ut mot internet så har man ännu större problem... Men jag hoppas/tror att du är medveten om detta och vidtar de åtgärder som behövs.
Jag tror att problemet kan vara att du försöker köra din montering över en NAT-router. Du har klienten (boxen) på insidan med en intern IP-adress och försöker montera en disk-resurs på utsidan med en skarp IP-adress. Detta innebär att du kör monteringen över NAT-routern. Jag är inte säker på om detta är möjligt. Har aldrig provat något liknande själv. Det kan hända (om det nu är möjligt) att det kräver forwarding av vissa portar i din router.
Överhuvudtaget verkar det vara ett idiotiskt upplägg med stora säkerhetsrisker så jag känner mig inte speciellt motiverad att hjälpa till ytterligare med denna i mitt tycke "dårskap"...
Tycker att du ska flytta in din diskresurs innanför routern, det blir mycket enklare och säkrare.