Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Hjälp med DM 500c + XBMC + Enigma1/2 + CCcam fil.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Tackad
    16 gånger
    CSP används till cache hantering. Din box ansluter till CSP, CSP ansluter till det program du använder för att avkoda kortet med tex oscam, oscam avkodar kortet. Sen skickar oscam ecm till CSP, CSP skickar ecm till din box plus att det behåller det i cache för en viss angiven tid. Om sen en annan användare tittar på samma kanal och således vill ha samma ecm så skickar CSP den direkt från cache utan att fråga oscam och kortläsaren. Du minskar alltså belastningen på kortet.
    Som vanlig hemanvändare tycker jag inte att CSP har någon direkt fördel förutom att det är kul att labba med och har ett ganska bra webif.

Då förstår jag .

Stötte på ytterligare problem idag. Då jag vill se på kanal VIASAT i vardagsrummet och tjejen ville se sitt jäkla program i sovrummet via HTPC, så fort hon valde en annan kanal så ändrades det även på Dreamboxen i vardagsrummet.
    Så frågan är, går det inte komma runt de där så man kan se på olika kanal/program i varsitt rum?

Tack på förhand.

Då förstår jag innebörden av CSP .

Stötte på ytterligare problem idag. Då jag vill se på kanal VIASAT i vardagsrummet och tjejen ville se sitt jäkla program i sovrummet via HTPC, så fort hon valde en annan kanal så ändrades det även på Dreamboxen i vardagsrummet.
    Så frågan är, går det inte komma runt de där så man kan se på olika kanal/program i varsitt rum?

Tack på förhand.

Vet iaf att en polare som har Dreambox HD800SE, kunde tydligen streama en kanal i ett rum och se på en annan kanal i ett annat rum. Men då tänker jag att DM HD800SE kanske har den funktionen eller så är OS:et Enigma2 som tillåter den funktionen?
    Senast redigerad av stanikz den 2014-04-01 klockan 22:01.

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Med en DM800 som bara har en tuner så är det väldigt begränsade möjligheter att se på två kanaler samtidigt. Det fungerar bara så länge de två kanalerna sänds på samma frekvens eftersom mottagaren bara kan vara inställd på en frekvens i taget.

I digital-TV så sänds c:a 4-5 kanaler på en frekvens. I satellit-världen kallas det "transponder" i marknätet kallas det "mux", vad det kallas hos Comhem vet jag inte. Men principen är den samma. På en viss frekvens kan man sända en bitström. Den bitströmmen räcker normalt till att överföra c:a 4-5 TV-kanaler. Om mottagaren står inställd på en viss frekvens kan boxen ta emot de 4-5 kanalerna samtidigt men inga andra.

Det har inte med Enigma2 att göra utan det är så digital-TV fungerar. När din kompis visade dig att han kunde titta på en kanal och streama en annan så måste han ha valt två kanaler som låg på samma frekvens.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Med en DM800 som bara har en tuner så är det väldigt begränsade möjligheter att se på två kanaler samtidigt. Det fungerar bara så länge de två kanalerna sänds på samma frekvens eftersom mottagaren bara kan vara inställd på en frekvens i taget.

I digital-TV så sänds c:a 4-5 kanaler på en frekvens. I satellit-världen kallas det "transponder" i marknätet kallas det "mux", vad det kallas hos Comhem vet jag inte. Men principen är den samma. På en viss frekvens kan man sända en bitström. Den bitströmmen räcker normalt till att överföra c:a 4-5 TV-kanaler. Om mottagaren står inställd på en viss frekvens kan boxen ta emot de 4-5 kanalerna samtidigt men inga andra.

Det har inte med Enigma2 att göra utan det är så digital-TV fungerar. När din kompis visade dig att han kunde titta på en kanal och streama en annan så måste han ha valt två kanaler som låg på samma frekvens.
    Japp det verkar stämma helt riktigt med det du säger, för han har ju motor på sin satellit och när han roterade mot andra frekvenser så kunde man endast streama de kanaler som fanns på just de frekvenserna. Men med ComHem är det då helt körd. Men finns det någon lösning för detta atomized? .

Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av stanikz Visa inlägg
    Japp det verkar stämma helt riktigt med det du säger, för han har ju motor på sin satellit och när han roterade mot andra frekvenser så kunde man endast streama de kanaler som fanns på just de frekvenserna. Men med ComHem är det då helt körd. Men finns det någon lösning för detta atomized? .
    Det enda sättet att kunna titta på två kanaler samtidigt utan begränsningar är att ha en box med dubbla tuners.

Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Ifall nästa fråga är förslag på billiga/lämpliga boxar med två tuners för Comhem:
    http://www.comhit.net/showthread.php...titta-spela-in

Ifall nästa fråga är förslag på billiga/lämpliga boxar med två tuners för Comhem:
    http://www.comhit.net/showthread.php...titta-spela-in
    Du är snabb! Tack

Det enda sättet att kunna titta på två kanaler samtidigt utan begränsningar är att ha en box med dubbla tuners.
    Okej, har du någon bra exempel på ett sådant box? eller ingen av Dreambox klarar av denna uppgiften?

Tänkte på detta atomized, finns det inte något externt tuner så som USB? som man kan ansluta till boxen och streama via den på HTPCn i sovrummet och tjejen kan kolla på sina program via inbyggda/huvudtuner i vardagsrummet? Istället för att lägga 4,7kkr på en nya VU+Duo

Liknande ämnen

1. SNÄLLA HJÄLP med DM 500C HD
    Av lovlito i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 21:25
  2. Dreambox 500C Hjälp
    Av krigare37 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 19:04
  3. DreamBox 500C CLONE Hjälp
    Av krigare37 i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 16:30
  4. Dreambox DM-500C HJÄLP
    Av cirre i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 09:22
  5. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 13:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss