Japp SVT var kodat i marknätet en bit in till 2000 talet när Senda skötte korten.
Min tidiga erfarenhet av det digitala.
Tror det tom var en Nokia box och jag ägde inte ens boxen. Fick låna av en bekant för att just leka med den. Han som jag lånade boxen av gick tillbaka till parabol och sattelit tv. Var nog i den vevan som Tv3 försvann från marknätet.
Om jag inte helt missminner så släpptes SVT fritt någon gång strax innan de analoga släcktes? Och strax efter det även Tv4. Kan hända att det var Tv4 som släpptes fritt när analoga släcktes. Men minnet sviker. Likadant som det var med Tv Finland stor osäkerhet om kanalen ens skulle fortsätta men när analoga släcktes kom en digital version.
Har också för mig att just SVT gick in med viaccess service koden. Men likväl var den kodat!
Angående DAB så håller jag delvis med.
Fm nätet skall absolut inte släckas!
Men DAB är en bra komplement då de ryms mer kanaler där och som sagt i alla fall min bil blir det bättre ljud.
Men tyvärr ser framtiden ganska mörk angående både FM, DAB och likväl som T2 och allt vad de heter. Vissa biltillverkare lägger tom att radion går via mobilnät.
Finland som ju ironiskt nog har marknätet fullt igång menade man just att digital radio = streaming via internet, menat som bättre alternativ.
Bara se på appen playonradio eller vad den nu heter, man fick förut in hela världens radio med den tills det blev en prenumeration tjänst av det hela. Lokala kanaler går fint men inte utländska.
Finns dock en annan som heter radio radar eller liknande som fungerar gratis, men hur länge och är som sagt beroende av internet uppkoppling.
Det är det här som händer med tv också.
Är väl snarare de lokala bolagen som vinner i det här. För att inte nämna telecombolag mm när folk börjar bli beroende av data.
Tycker dock det är konstigt att våra grannländer ska kunna se svensk tv men att i Sverige kunna se grannlandstv (annat än nära landsgränserna och överspill från utländska marksändare) är nästan en omöjlighet.
Ser dock att Sverige äntligen börjat få mer vettigt pris för obegränsat 5G och Telenor tom tipsar mig att ta 5G istället för fibern som idag är faktist dyrare månadsavgift på. Hade jag inte haft så taskig mobiltäckning på stugan hade jag nog bytt bort mitt Halebop till Telenor och kört allt via mobiltelefonens data.

Svara med citat