Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Sirius Channel

Seniormedlem
    Reg.datum
    Jul 2005
    Tackad
    24 gånger
    Thor 7 har 21 transpondrar varav 8 används

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    kanske sker en förändring att fler och fler kanaler går till stream.
    Upplever lite att västeuropa går mer o mer mot stream, medan satellit blir större o större i östeuropa. Finns några undantag, tex tyskland, där satellit är det största distributionssättet med nästan 50% av hushållen. Schweiz har lagt ner sitt marknät helt och hänvisar till streaming alternativt satellit för deras public service (srg ligger på hotbird, kodat men alla medborgare kan tydligen få kort kostnadsfritt)
    Samtidigt så finns knappt satellit i holland och belgien, belgien har vad jag vet aldrig haft några satellitkanaler, men i de länderna har man haft nästan fulltäckande kabelnät så jag antar att nästan alla hushåll där nu har fiber. Vet inte hur bredbandsutbyggnaden ser ut i tyskland.
    Danmark har också alltid haft mkt kabeltv, och deras fiberutbyggnad är större än vår, men i norge är satellit populärare. Troligen svårt land att bygga fiber i och att få bra mobiltäckning med alla berg.
    I UK håller sky på att få över så många kunder de kan på stream, ännu osäkert om astra ska hålla full kapacitet på 28,2ö när de nuvarande satelliterna är slut. Lägger sky ner satellitdistributionen så lär det inte behövas nya satelliter där.
    Men till 19,2ö så är nya Astra 1P på gång, passerade nyligen hotbird och passerade Thor runt julafton, just nu ligger den på 15ö o driver sakta österut. Ska bli intressant att se om den har exakt samma effekt o footprint som de nuvarande eller om den har lite högre effekt. Hela 80 transpondrar har den så den klarar ju 2/3 av positionen själv. Även Astra 1Q är under konstruktion. Undrar varför de hoppade över bokstaven O.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Citat Ursprungligen postat av OA Visa inlägg
    Thor 7 har 21 transpondrar varav 8 används
    Måste ju vara ren förlust att inte ha alla transpondrarna uthyrda, satelliten "förbrukas" ju i samma takt oavsett om transpondrarna är igång eller ej eftersom det är bränslet till raketerna för att justera positionen som förbukas eller har jag missuppfattat något?

Nya astra 1P har ett helt eldrivet framdrivningssystem så där kan det kanske vara fördelaktigt att spara på el, men samtidigt måste väl solcellerna ha dimensionerats så att de kan köra alla transpondrarna samtidigt som de justerar satellitens position eller?! Hittar tyvärr ingen info om uppskattad livslängd på nya astra 1p.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Lite mer om Mac och tidig HDTV och digital-tv utveckling, faktiskt inte insett att Sverige var så pas ledande inom detta.
    https://larsan13.wordpress.com/2020/...essa-fransman/

och mer Mac (mest c-Mac, den varianten som jag tyvärr aldrig sett sändas vad jag kan minnas)
    https://larsan13.wordpress.com/wp-co...torstensen.jpg

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Lite mer om Mac och tidig HDTV och digital-tv utveckling, faktiskt inte insett att Sverige var så pas ledande inom detta.
    https://larsan13.wordpress.com/2020/...essa-fransman/

och mer Mac (mest c-Mac, den varianten som jag tyvärr aldrig sett sändas vad jag kan minnas)
    https://larsan13.wordpress.com/wp-co...torstensen.jpg
    En sak som Sverige och även Norge o Danmark varit duktiga på är att koda sändningar.
    Tror faktist det är Sverige som tar toppenplatsen här var ju tom SVT kodat i början på de digitala.

Sen kan man ju diskutera vad som är bättre och sämre.
    Dock är ju HD sändningar mer kvalitet än Analoga. Men när det gäller SD så var och är det inte så självklart.

Detsamma gäller DAB radio.
    Men här missbrukas nog inte låg bitrate så mycket i Sverige. Upplever att det blir bättre ljud i bilen eller så hanterar bilradion Dab bättre än Fm. Tråkigt nog finns den inte överallt och grannlandet Finland har helt övergett DAB.

Blir dock lite smått intressant att se vad som kommer hända med linjärtv. Tv3, Kanal 5, Tv6 osv lär nog gå miste om mycket reklamintäkter när alla kan inte se dessa kanaler. Marknätet lades ner, fler och fler hyres och brf fimpar kabeltv och gruppavtal.
    Måste ha förlorat en massa tittare!

Dom som väljer betala för streaming väljer ju ofta reklamfritt och inte pga själva linjära kanalerna!
    Ps. Lite utanför ämnet men vet någon vilka linjära kanaler innehåller Viaplay Finland, Danmark och Norge?
    Norska o Danska har nog deras egen tv3 men övrigt?

Ps2. Intressant när Danmark har i sitt basic utbud Svt1, Svt2 och Tv4 Sverige.
    Sen har tv4 Sverige börjat ha Norsk (eller om de nu är Dansk) Epg.

Ps3. De var såklart danska. Fyran finns inte ens i Norska utbudet. Men av nån anledning i Danmark.

Fick nu igen ett I-landsproblem.
    Haft norska som primärt epg. Detta pga att jag ej velat ha svenska på finska kanaler och inte velat ha finska på filmkanalerna (då kag känner bättre till de svenska o norska namnen på filmer).
    Senast redigerad av kisumisu den 2025-01-08 klockan 00:52.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    tom SVT kodat i början på de digitala.

Detsamma gäller DAB radio.
    Va? Jag kan inte minnas att svt nånsin har gått kodat digitalt i marknätet. Över satellit har de alltid gått kodade och gör det fortfarande men det är ju för att de inte ska kunna ses utomlands. Du kan låna ett depositionskort av allente.

Vad gäller DAB så hoppas jag att regeringen inte försöker sig på en släckning av FM nätet för det kommer i så fall att döda rundradion helt. Folk kommer knappast gå o köpa DAB+ mottagare, varken hemma eller till bilen. Det blir istället att folk kommer streama musik från sina telefoner i bilen, det gör ju en del redan från spotify, men mobilnäten utmed motorvägarna kommer bli överbelastade om alla gör det.

i så fall är är nästan dvb-T2 lite, med bara ljud mer intressant (konkurrerande standard till dab, men den är kompatibel med dvb-t2)

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    27 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Va? Jag kan inte minnas att svt nånsin har gått kodat digitalt i marknätet. Över satellit har de alltid gått kodade och gör det fortfarande men det är ju för att de inte ska kunna ses utomlands. Du kan låna ett depositionskort av allente.

Vad gäller DAB så hoppas jag att regeringen inte försöker sig på en släckning av FM nätet för det kommer i så fall att döda rundradion helt. Folk kommer knappast gå o köpa DAB+ mottagare, varken hemma eller till bilen. Det blir istället att folk kommer streama musik från sina telefoner i bilen, det gör ju en del redan från spotify, men mobilnäten utmed motorvägarna kommer bli överbelastade om alla gör det.

i så fall är är nästan dvb-T2 lite, med bara ljud mer intressant (konkurrerande standard till dab, men den är kompatibel med dvb-t2)
    Japp SVT var kodat i marknätet en bit in till 2000 talet när Senda skötte korten.
    Min tidiga erfarenhet av det digitala.
    Tror det tom var en Nokia box och jag ägde inte ens boxen. Fick låna av en bekant för att just leka med den. Han som jag lånade boxen av gick tillbaka till parabol och sattelit tv. Var nog i den vevan som Tv3 försvann från marknätet.

Om jag inte helt missminner så släpptes SVT fritt någon gång strax innan de analoga släcktes? Och strax efter det även Tv4. Kan hända att det var Tv4 som släpptes fritt när analoga släcktes. Men minnet sviker. Likadant som det var med Tv Finland stor osäkerhet om kanalen ens skulle fortsätta men när analoga släcktes kom en digital version.

Har också för mig att just SVT gick in med viaccess service koden. Men likväl var den kodat!

Angående DAB så håller jag delvis med.
    Fm nätet skall absolut inte släckas!
    Men DAB är en bra komplement då de ryms mer kanaler där och som sagt i alla fall min bil blir det bättre ljud.

Men tyvärr ser framtiden ganska mörk angående både FM, DAB och likväl som T2 och allt vad de heter. Vissa biltillverkare lägger tom att radion går via mobilnät.
    Finland som ju ironiskt nog har marknätet fullt igång menade man just att digital radio = streaming via internet, menat som bättre alternativ.

Bara se på appen playonradio eller vad den nu heter, man fick förut in hela världens radio med den tills det blev en prenumeration tjänst av det hela. Lokala kanaler går fint men inte utländska.
    Finns dock en annan som heter radio radar eller liknande som fungerar gratis, men hur länge och är som sagt beroende av internet uppkoppling.

Det är det här som händer med tv också.
    Är väl snarare de lokala bolagen som vinner i det här. För att inte nämna telecombolag mm när folk börjar bli beroende av data.
    Tycker dock det är konstigt att våra grannländer ska kunna se svensk tv men att i Sverige kunna se grannlandstv (annat än nära landsgränserna och överspill från utländska marksändare) är nästan en omöjlighet.

Ser dock att Sverige äntligen börjat få mer vettigt pris för obegränsat 5G och Telenor tom tipsar mig att ta 5G istället för fibern som idag är faktist dyrare månadsavgift på. Hade jag inte haft så taskig mobiltäckning på stugan hade jag nog bytt bort mitt Halebop till Telenor och kört allt via mobiltelefonens data.
    Senast redigerad av kisumisu den 2025-01-08 klockan 11:35.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    44 gånger
    Hittade en tabell med warc77 kanalplanen (från 1977 då) för satellit tv
    [h=WARC-77 - European DBS-frequency allocation]3[/h]

Slot Longitude Polarization Countries
    Even ch Odd ch

1 44 E USSR
    2 25 E USSR
    3 5 E LC RC Scandinavia, Greece, Turkey, Cyprus
    4 1 W RC LC Eastern Europe, Germany
    5 7 W LC RC Yugoslavia/Albania
    6 19 W LC RC Benelux, Germany, France, Austria
    7 31 W RC LC UK, Ireland, Spain, Portugal, Iceland
    8 37 W LC RC Small European states

Slot 3 Slot 4 Slot 5 Slot 6 Slot 7 Slot 8
    Ch Carrier freq. 5 E 1 W 7 W 19 W 31 W 37 W
    GHz

1 11.72748 Turkey Poland France San Marino
    2 11.74666 Finland Romania F.R.G. Ireland
    3 11.76584 Greece Cz-Slov Luxemb. Portugal Licthenst.
    4 11.78502 Sweden Bulgaria Austria U.K. Andorra
    5 11.80420 Turkey Poland France San Marino
    6 11.82388 Finland Romania F.R.G. Ireland
    7 11.84256 Greece Cz-Slov Luxemb. Portugal Licthenst.
    8 11.86174 Sweden Bulgaria Austria U.K. Andorra
    9 11.88092 Turkey Poland France San Marino
    10 11.90010 Finland Romania F.R.G. Ireland
    11 11.91928 Greece Cz.Slov Luxemb. Portugal Licthenst.
    12 11.93846 Denmark Bulgaria Austria U.K. Andorra
    13 11.95764 Turkey Poland France San Marino
    14 11.97682 Norway Romania F.R.G. Ireland
    15 11.99600 Greece Cz-Slov Luxemb. Portugal Licthenst.
    16 12.01518 Denmark Bulgaria Austria U.K. Andorra
    17 12.03436 Turkey Poland France San Marino
    18 12.05354 Norway Romania F.R.G. Ireland
    19 12.07272 Greece Cz-Slov Luxemb. Portugal Licthenst.
    20 12.09190 Denmark Bulgaria Austria U.K. Andorra
    21 12.11108 Cyprus F.R.G. Yogosl. Belgium Iceland Monaco
    22 12.13026 Finland Hungary Albania Switzerl.
    23 12.14944 Iceland Netherl. Spain Vatican
    24 12.16862 Denmark Italy
    25 12.18780 Cyprus F.R.G. Yogosl. Belgium Iceland Monaco
    26 12.20698 Finland Hungary Albania Switzerl.
    27 12.22616 Iceland Netherl. Spain Vatican
    28 12.24534 Norway Italy
    29 12.26452 Cyprus F.R.G. Yogosl. Belgium Iceland Monaco
    30 12.28370 Sweden Hungary Albania Switzerl.
    31 12.30288 Iceland Netherl. Spain Vatican
    32 12.32206 Norway Italy
    33 12.34124 Cyprus F.R.G. Yogosl. Belgium Iceland Monaco
    34 12.36042 Sweden Hungary Albania Switzerl.
    35 12.37960 Iceland Netherl. Spain Vatican
    36 12.39878 Denmark Italy
    37 12.31796 Cyprus F.R.G. Yogosl. Belgium Iceland Monaco
    38 12.33714 Norway Hungary Albania Switzerl.
    39 12.35632 Iceland Netherl. Spain Vatican
    40 12.37550 Sweden Italy

[h=Satellite broadcast bands]3[/h]

Band Frequency Band name Polarisation Satellites
    GHz GHz

4 3.7-4.2 C Circular USA, USSR (Ghorizont)
    11 10.95-11.70 Ku-1 Linear
    I: 10.95-11.20 Eutelsat
    II: 11.20-11.45 Astra
    III: 11.45-11.70 Eutelsat, DFS-1
    12 11.7-12.5 Ku-2 (DBS) Circular TDF-1, Tele-X, SAT, BSB
    WARC-77: 40 channels, 27 MHz/ch
    12.5 12.5-12.75 Ku-3 Linear DFS-1, Eutelsat II, Telecom-1C

edit gick inte så bra att cut'n'paste in den.. följ länken istället
    rätt mkt gammal info som är intressant

https://stjarnhimlen.se/tv/tv.html#WARC77

sen med web.arcive.org så kan man få lite känsla över hur lite satelliter o kanaler det fanns då
    tex. https://web.archive.org/web/19961114...m/chart1.shtml
    tyvärr har dom inte äldre sidor än 1996. Före det var det dessutom inte så vanligt att ha tillgång till internet heller. Frekvenser fick man hitta i tidningar och tidskrifter mm under tidigt 90-tal.
    Senast redigerad av jippe den 2025-01-29 klockan 18:22.

Liknande ämnen

1. FTA channel
    Av anka716 i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 17:13
  2. Sci-Fi channel
    Av pellep i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-01, 14:33
  3. Sirius?????
    Av Patrik.E i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-29, 01:11
  4. [LÖST] Sci-Fi channel???
    Av eldegos i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-08, 23:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss