Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: DISECQ switch 2-1 Biltema

  1. #21
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 763
    Tackad
    99 gånger
    vad fattar du inte nyburgare va fel på grejerna så enkelt
    va säkert fabriksfel på gängerna på diseqcen

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2013
    Inlägg
    714
    Tackad
    34 gånger
    Visste inte att du visste det, dåligt av mig att inte veta det.
    Det borde jag självklart ha förstått, sorry.

    Citat Ursprungligen postat av jo1 Visa inlägg
    vad fattar du inte nyburgare va fel på grejerna så enkelt
    va säkert fabriksfel på gängerna på diseqcen

  3. #23
    Den första var galen


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #24
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    766
    Tackad
    39 gånger
    Så det var trots allt inte du som var galen då?

    Citat Ursprungligen postat av kobbelibobbe Visa inlägg
    Den första var galen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Seasoninterface, Humax CX-1201C, Samsung DCB-B270Z, MP3.6 usb, WindowsXP/7, Fausto1.44

  5. #25
    Jag blev den var....hela tiden!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #26
    JAg bryter ihop och gråter..konstaterar nu att biltemas disecq switch gjort mig gråhårig, nu när jag kom hem från jobbet och ville se fotboll så är den trasig, skruvar in kablarna i min gamla clasohlsson och får se halva matchen och bara kanaler från Thor!

    VAD SKA MAN KÖPA FÖR SWITCH?!

  7. #27
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är ofta värt att lägga upp några hundralappar extra för att få en bra DiseqC-switch. Tänk på att switchen överlever flera boxar. Det är lite lustigt att folk snålar på en switch som kostar 300-400:- och räcker i 10-15 år när de samtidigt köper ny box vartannat år för 3000-5000:-.

    Top of the line vad gäller DiseqC-switchar är Spaun. EMP brukar också vara helt OK om man vill ha ett billigare alternativ. Själv skulle jag inte köpa någon DiseqC-switch av annat märke oavsett vad som påstås i reklamen eller av säljare.

    Här t.ex. finns skapliga priser på Spaun och EMP:
    http://www.satvision.se/diseqc-switchar-c-98.html
    http://www.zulanit.com/index.php?id_...r=category&p=2

    Vill du sedan att dina switchar ska hålla bra och funka i många år så sätt dem inne på vinden istället för ute i regnet!
    Senast redigerad av atomized den 2014-05-28 klockan 22:37.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #28
    Det vart en EMP och allt är nu frid och fröjd!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #29
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    254
    Tackad
    2 gånger
    Köpte nyligen en EMP 4 vägs switch från just satvision.. Jag trodde den gamla switchen (likadan) var paj men det visade sig;
    - Den gamla switchen switchar perfekt mellan LNB1 och LNB2, däremot inte till LNB3 och LNB4.
    - Den nya switchen switchar inte alls.
    Jag har en "DM528" från dealextreme med lååång kabel, jag vet, ej optimalt. Men jag har även en annan 500 klon med ännu längre kabel och en gammal biltema 4-vägs switch som går klockrent.
    Vad är skillnaden mellan att switcha LNB 1<->2 och sedan till 3 och 4? Annan spänning?
    Denna box har inbyggt nätagg som kanske börjar bli kass...
    ~~ Allt som finns i luften är gratis ~~

  10. #30
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Köpte nyligen en EMP 4 vägs switch från just satvision.. Jag trodde den gamla switchen (likadan) var paj men det visade sig;
    - Den gamla switchen switchar perfekt mellan LNB1 och LNB2, däremot inte till LNB3 och LNB4.
    - Den nya switchen switchar inte alls.
    Jag har en "DM528" från dealextreme med lååång kabel, jag vet, ej optimalt. Men jag har även en annan 500 klon med ännu längre kabel och en gammal biltema 4-vägs switch som går klockrent.
    Vad är skillnaden mellan att switcha LNB 1<->2 och sedan till 3 och 4? Annan spänning?
    Denna box har inbyggt nätagg som kanske börjar bli kass...
    Nja, det skiljer inget i spänning. Hela DiseqC-protokollet bygger på att man skickar ton-pulser på 22kHz. Däremot så spänningsmatas ju hela DiseqC-switchen från LNB-spänningen i kabeln. Så har man väldigt långa kablar kanske spänningen ligger på gränsen till att det fungerar och då kan div. skumma saker inträffa.

    När det gäller fyrvägs DiseqC-switchar så är det så (om jag förstår protokollet rätt) att man först väljer "grupp" A/B eller C/D, sedan väljer man position inom gruppen A eller B resp. C eller D. Så om din switch bara funkar på A/B så är det väl "gruppväljeriet" som krånglar.
    http://www.eutelsat.com/files/contri...s/bus_spec.pdf

    Det finns olika saker som kan störa DiseqC-signaleringen. Har man långa kablar kan man tänka sig att ton-signalerna dämpas så mycket att det till slut inte fungerar. Ett annat vanligt problem på Dreambox m.fl. Linux-boxar är att spänningsaggregatet alstrar en massa övertoner som fortplantas ut på antennledningen och stör DiseqC-signaleringen. Det är därför dyrare switchar som Spaun eller EMP oftast fungerar bättre då de har bättre inbyggda filter som kan rensa bort ev. störningar.

    På senare tid har jag sett EMP-switchar säljas till väldigt billiga priser. Jag vet inte om det kan innebära att kvaliteten på dem också numera är sämre...?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Switch
    Av lucafer i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-19, 22:24
  2. Fel på switch?
    Av Mr_kenoBoy i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 11:46
  3. DB Switch
    Av gorvas i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 19:00
  4. två LNB och switch
    Av teebees i forum Viasat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 15:32
  5. Hur bra fungerar motorstyrning med disecq 1.0?
    Av m_johan84 i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 11:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss