Nja, det skiljer inget i spänning. Hela DiseqC-protokollet bygger på att man skickar ton-pulser på 22kHz. Däremot så spänningsmatas ju hela DiseqC-switchen från LNB-spänningen i kabeln. Så har man väldigt långa kablar kanske spänningen ligger på gränsen till att det fungerar och då kan div. skumma saker inträffa.
När det gäller fyrvägs DiseqC-switchar så är det så (om jag förstår protokollet rätt) att man först väljer "grupp" A/B eller C/D, sedan väljer man position inom gruppen A eller B resp. C eller D. Så om din switch bara funkar på A/B så är det väl "gruppväljeriet" som krånglar.
http://www.eutelsat.com/files/contri...s/bus_spec.pdf
Det finns olika saker som kan störa DiseqC-signaleringen. Har man långa kablar kan man tänka sig att ton-signalerna dämpas så mycket att det till slut inte fungerar. Ett annat vanligt problem på Dreambox m.fl. Linux-boxar är att spänningsaggregatet alstrar en massa övertoner som fortplantas ut på antennledningen och stör DiseqC-signaleringen. Det är därför dyrare switchar som Spaun eller EMP oftast fungerar bättre då de har bättre inbyggda filter som kan rensa bort ev. störningar.
På senare tid har jag sett EMP-switchar säljas till väldigt billiga priser. Jag vet inte om det kan innebära att kvaliteten på dem också numera är sämre...?