Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: 2x quad LNB, vilken switch?

  1. #1

    2x quad LNB, vilken switch?

    Tjenare!

    Jag är inte riktigt insatt i vad för grejer man ska ha till parabolen osv. så jag tänkte höra med er så jag gör rätt när jag ska köpa grejer och sätta upp det.
    Jag har precis köpt hus och ska sätta upp en parabol med två stycken quad mikrohuvud, till Viasat och Canal Digital. Nu är frågan vad man ska ha för switch till detta?
    Jag ska alltså ha fyra digitalboxar som får in både viasat och canal digital.
    Det finns en hel del olika switchar och jag är inte säker alls på vad jag behöver. Det enklaste borde väl vara en switch med 8 ingångar och 4 utgångar som går till boxarna? Eller har jag fel?
    Eller ska jag sätta en 2/1 switch för varje box? Det känns som det blir lite onödigt och kanske till och med dyrare?

    Kom gärna med förslag på vad ni rekommenderar!

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Den billigaste och enklaste lösningen är nog trots allt att sätta en 2/1 switch för varje box. Beroende på fabrikat kostar en sådan switch 50-250:-, alltså 200-1000:- totalt. (Nu rekommenderar inte jag att köpa de billigaste DiseqC-switcharna utan här kan det löna sig att satsa lite på kvalitet och köpa t.ex. Spaun eller EMP switchar)
    Ovanstående gäller om du har quad-LNB på parabolen.

    De switchar du pratar om med 8 ingångar och 4 utgångar kallas multi-switchar och brukar vara mycket dyrare. De skall dessutom oftast användas med quattro-LNB och inte quad-LNB. Notera att det är skillnad på dessa båda typer, en längre förklaring har du här: http://www.comhit.net/showthread.php...iseqC-switchar

    Min rekommendation för en hyfsat enkel, prisvärd lösning är att använda två quad-LNB och fyra 2/1 DiseqC-switchar. Men det går att krångla till det och använda dyrare grejor som multi-switchar och Unicable/SatCR grejor m.m. om man vill.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Den billigaste och enklaste lösningen är nog trots allt att sätta en 2/1 switch för varje box. Beroende på fabrikat kostar en sådan switch 50-250:-, alltså 200-1000:- totalt. (Nu rekommenderar inte jag att köpa de billigaste DiseqC-switcharna utan här kan det löna sig att satsa lite på kvalitet och köpa t.ex. Spaun eller EMP switchar)
    Ovanstående gäller om du har quad-LNB på parabolen.

    De switchar du pratar om med 8 ingångar och 4 utgångar kallas multi-switchar och brukar vara mycket dyrare. De skall dessutom oftast användas med quattro-LNB och inte quad-LNB. Notera att det är skillnad på dessa båda typer, en längre förklaring har du här: http://www.comhit.net/showthread.php...iseqC-switchar

    Min rekommendation för en hyfsat enkel, prisvärd lösning är att använda två quad-LNB och fyra 2/1 DiseqC-switchar. Men det går att krångla till det och använda dyrare grejor som multi-switchar och Unicable/SatCR grejor m.m. om man vill.
    Tack för mycket snabbt och informativt svar
    Då kör jag nog på två quad-LNB och fyra 2/1 DiseqC-switchar, det låter enklast

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 763
    Tackad
    99 gånger
    finns denna lösning med
    http://www.dcsdata.se/mfnet.html

  5. #5
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm..

    @jo1 Din lösning kräver quattro-LNB & multiswitch, vilket INTE trådskaparen köpt, Han har QUAD LNB.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 763
    Tackad
    99 gånger
    hmmm
    och det funkar väl det med
    var ett exempel sen kan man leka med hur man vill ha det så

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    864
    Tackad
    55 gånger
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm..

    @jo1 Din lösning kräver quattro-LNB & multiswitch, vilket INTE trådskaparen köpt, Han har QUAD LNB.
    Dom flesta multiswitchar fixar även quad-lnb, så den lösningen funkar ändå.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  8. #8
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Muggesand Visa inlägg
    Dom flesta multiswitchar fixar även quad-lnb, så den lösningen funkar ändå.
    Numera finns det multiswitchar som fixar både quad och quattro, men tidigare var det bara quattro LNB som funkade med multiswitchar.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    14
    Tackad
    1 gånger
    Jag har http://www.ebay.com/itm/LNB-Monobloc...item3a868a82cf funkar prima,då behövs inga switchar.
    Det tog fyra dagar från Tyskland.
    Senast redigerad av Hegart den 2014-07-26 klockan 16:06.

  10. #10
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hegart Visa inlägg
    Jag har http://www.ebay.com/itm/LNB-Monobloc...item3a868a82cf funkar prima,då behös inga switchar.
    Det tog fyra dagar från Tyskland.
    Smart lösning!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Gigablue Hd 800 quad vs Vu+ solo 2
    Av sikerim i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 18:46
  2. Maximum pro 40 quad lnb
    Av Biasse i forum Vu+
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 01:50
  3. Gigablue 800HD QUAD
    Av Lizzard i forum Övriga mottagare
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 10:14
  4. Vilken Diseqc switch tilll 500 hd?
    Av kjell-håkan i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 17:12
  5. Vilken DiSEqC switch?
    Av MyB5 i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 15:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss