Det finns en WiFi-dongle till Alex som matas från samma nätdel. Kostar 310:-.
Det finns en WiFi-dongle till Alex som matas från samma nätdel. Kostar 310:-.
Det här låter precis som det jag vill ha!
Var får jag tag på den-jag har inte sett den på de två sajter som jag hittat som säljer Alex2?
Och hur kopplas den in i Alex2-är det via Ethernet porten, eller har Alex2 några andra portar (hittar ingen teknisk spec på den)?
En sidofråga: Jag laddade ner installationsguiden, den börjar med något Windows program, Gladstone. Har ett Windowsfritt hem-finns det något sätt att göra motsvarande från Linux samt instruktioner på det?
Tack för alla bra svar!
Både lösningen med WiFi-dongel, och den med seasoninterface låter bra ut mitt perspektiv (har redan ett par Raspberries som seasonint skulle kunna kopplas in på). Den förstnämnda dock lättare, om jag får tar på dongeln. På tal om att få tag på, var kan man köpa ett seasoninterface-det var inte så lätt att googla fram något, åtminstone i sverige?
Om jag minns rätt så har Gladstone programmet två funktioner. Dels hittar det din Alex på nätverket, dels kan du flasha Alex med ny firmware.
Det som behövs för att installera Alex är det första, men du kan lika gärna hitta IP-adressen till din Alex genom att t.ex. titta i din router. By default är Alex inställd på att få IP-adress via DHCP.
När du vet IP-adressen är det bara att konfigurera den med en vanlig webläsare.
Det borde funka utan Windows alltså.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Prova att skicka PM till mikaelk för att få reda på mer om den wifi-dongle han pratar om.
mikaelk är inblandad i tillverkningen av Alex så han vet allt!![]()
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Om du ska använda alex i en ca modul i tex en tv så kan du lika bra hoppa över alltihopa och istället skaffa en diablo cam wifi.
En programmerbar ca modul med inbyggd wlan klient samt möjlighet att köra tex "underworld" samt newcs. Då kan den ansluta trådlöst till ditt nätverk och din cardserver, helt utan en massa sladdtrassel och transformatorer, modulen är endast några cm längre än en vanlig ca modul och tar sin ström från ci-sloten i tvn. Den kan även göra en del andra saker, tex streama ut aktuell kanal på nätverket mm.
diablo cam wifi låter trevlig (och precis det jag ska använda den till, ca modul i tv), men kan man verkligen koppla ihop den med en oscam server (tex)? Jag kollade officiella dokumentationen för diablo, och där fanns bara ihopkoppling med deras egen basenhet.