mYGeL, beror på, vissa fibernät har internet, IPTV och vanlig kabel-TV, jag vet att Canal Digital har sådana lösningar. Men det finns bara i en del fibernät. Men där skulle man kunna köra med dreambox då det egentligen bara är vanlig kabel-TV, fast som transporteras över fibernätet. Det vanligaste är dock IPTV, och än så länge blir man låst till leverantörernas boxar, i alla fall oftast, och dom har inte kort längre vad jag vet. Men det är ju bara se till att man inte bor på en plats där man inte kan använda sig av parabol, så slipper man det problemet. Eller om det är vanligt kabel-TV uttag.
Problemet är att man behöver i stort sett ha fiber hela vägen in, även sista biten till fastigheten, eller, iofs så skulle man kunna köra över matningen till del lokala TV-nätet men det kräver ju att man antagligen är BRF som kan styra över detta mer. Men det är nog inte så vanligt förekommande. Möjligt att det blir så framöver, då jag kan tänka mig att många vill utnyttja den infrastruktur som redan finns men komma bort ifrån att vara beroende av comhem. IPTV går ju över vanliga datakablar och där kan man ha flera olika leverantörer i samma nät, kör man kabel-TV över fiber blir man låst till den leverantör som matas ut i nätet, lite som vanlig kabel-TV från comhem.