Om det är fritt söderut, så går det fint med en stol på balkongen!
parabol stol.jpg
Om det är fritt söderut, så går det fint med en stol på balkongen!
parabol stol.jpg
pcnisse, nja. Alltså IPTV är så pass nytt att det egentligen inte kommit någon form av standard ännu vad gäller själva boxarna, mjukvaran osv. Inte vad jag vet i alla fall, men det har klagats lite på detta från operatörernas håll. Det kostar ju att hålla på och sköta programvaran i boxen. Ungefär samma som att uppdatera och fixa mjukvaran i routers, accesspunkter och liknande. Och de flesta IPTV leverantörer har sina egna anpassade system, och man kör oftast med mjukvarukryptering så man slipper kort helt och hållet.
Det ser jag iofs som en fördel att man får ett abonnemang som kan anpassas om det behövs utan att byta kort osv. Å andra sidan är man helt beroende av att man har en lina, samma sak med comhem. Om någon klipper av sladden, ingen TV. Så jag föredrar faktiskt parabol. Eller så ska man ha marksänd TV-mottagning som backupsystem om kabel-TVn, fiber, eller vad man nu har fallerar.
Det är en minoritet som inte kan montera parabol, de flesta kan det faktiskt, värst är det för folk i lägenheter och främst höghus. Problemet i Sverige är ju att fastighetsägarna inte tänkt på detta, dom skulle utan allt för stora problem kunnat fått med det här i nybyggnationer. Så man kan ha ett uttag (eller ett större rör) upp till taket eller liknande och där kan dom som vill montera sina paraboler. Men så är det inte tyvärr, då får man hitta andra finurliga lösningar för att kunna montera parabol.