Citat Ursprungligen postat av nyburgare Visa inlägg
blir det inte för mycket "overhead" med kryptering ????

Det kan hacka för mig när jag tittar på film över min tunnel och stream är inte att tänka på, transcode går OK.
Men jag brukar logga in och byta namn på filmen och använda samma lösning som när jag tittar på tablåTV: ->
"#SERVICE 4097" och då är väl bara en port öppen ???

(och då snurrar min openVPN server på värre CPU än en STB (800:an är klen))
Jag får för mig att SSH-tunnel är mindre krävande än OpenVPN, men återigen är jag helt novis på området.

Men om det fungerar smärtfritt eller inte märker vi så fort jag har testat. Så igen; hur gör man? Jag sätter upp en port-forward mot port 22 på boxen vid parabolen. Sen ska det väl bara vara att logga in via SSH i klientboxen och skriva någon rad för att få upp tunneln? Och hur fungerar det med port-forwards genom tunneln? Har som sagt ingen koll, någon får gärna guida mig här...

Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
Kanske ännu bättre att köra VPN site2site i routern då, men då behöver du en vettig router i båda ändarna.
Finns inte VPN-stöd för varken server- eller klientdel i någon av routrarna så det är bara att glömma. Att köra igång OpenVPN är väl också att glömma med tanke på prestandan och det lilla utrymmet på flashminnet i en DM800.