Du skulle behöva sätta upp en VPN-länk mellan boxarna, t.ex. med OpenVPN.
Du skulle behöva sätta upp en VPN-länk mellan boxarna, t.ex. med OpenVPN.
OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.
blir det inte för mycket "overhead" med kryptering ????
Det kan hacka för mig när jag tittar på film över min tunnel och stream är inte att tänka på, transcode går OK.
Men jag brukar logga in och byta namn på filmen och använda samma lösning som när jag tittar på tablåTV: ->
"#SERVICE 4097" och då är väl bara en port öppen ???
(och då snurrar min openVPN server på värre CPU än en STB (800:an är klen))
Kanske ännu bättre att köra VPN site2site i routern då, men då behöver du en vettig router i båda ändarna.
OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.
Jag får för mig att SSH-tunnel är mindre krävande än OpenVPN, men återigen är jag helt novis på området.
Men om det fungerar smärtfritt eller inte märker vi så fort jag har testat. Så igen; hur gör man? Jag sätter upp en port-forward mot port 22 på boxen vid parabolen. Sen ska det väl bara vara att logga in via SSH i klientboxen och skriva någon rad för att få upp tunneln? Och hur fungerar det med port-forwards genom tunneln? Har som sagt ingen koll, någon får gärna guida mig här...
Finns inte VPN-stöd för varken server- eller klientdel i någon av routrarna så det är bara att glömma. Att köra igång OpenVPN är väl också att glömma med tanke på prestandan och det lilla utrymmet på flashminnet i en DM800.
jag har för mig att det finns ngt ssh/putty/stream bland guiderna här på forumet..... ??
Vad jag vet så måste man spec:a vilka portar som skall forwardas genom en ssh-tunnel. Det går att ha mer än en port men jag tror inte att man på ett enkelt sätt kan forwarda samtliga portar som du tycks vilja göra.
Håller med rolrn om att VPN verkar vara en lämpligare lösning i ditt fall. Med VPN så kan du få båda DM800 att ligga på samma nät fast de befinner sig på olika ställen.
Om du ändå vill experimentera med ssh-tunnel så sätts de upp på olika sätt beroende på vilken klient du använder. I putty görs det under Connection -> SSH -> Tunnels. På kommandoraden i Linux görs det med -L och -R parametrarna, se "man ssh".
Senast redigerad av atomized den 2014-12-11 klockan 12:19.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!