Ja, det var många frågor och jag har inte alla svar färdiga. Jag är trots allt inget orakel som en del verkar tro här inne. 
Jag kan svara på sånt jag har hållit på med själv, men jag har långt ifrån hållit på med allt som avhandlas i detta forum. Det du gör nu har jag inte alls hållit på med. Det var därför jag gärna ville höra lite mer om hur det går för dig så kan jag lära mig lite av dig! 
Jag äger ingen DM800 själv så jag vet inte exakt vilka tjänster som går i den eller vilka program som finns installerade. Det kan säkert skilja lite också beroende på vilken image man kör.
De tjänster du nämner är de jag också skulle tro körs i boxen. I många images finns det ju inställningar för vilka tjänster som ska vara igång och där kan man stänga av t.ex. Samba eller FTP-server. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar när du säger att Enigma2 är avstängt? Kommer du åt några inställningar då?
Det du kan göra är väl att stänga av så mycket du kan i inställningarna. Sedan kolla med ps kommandot om du kan se några fler tjänster som är igång och slutligen kan du kolla med en online port-scanner när boxen är uppe och har en skarp IP-adress vilka portar som är öppna. Utifrån resultatet får man sedan jobba vidare och se om man kan stänga ner något ytterligare.
Det är svårt att säga om scriptet funkar rakt av på en DM800, det måste nästan provas. Första frågan är om wget kommandot finns? På min Vu+ Duo2 finns det. Andra frågan är om alla parametrar som används stöds av den aktuella wget-versionen. Här springer man ofta på patrull eftersom kommandona som finns på Dreambox m.fl. tenderar att vara förkrympta versioner. På min Vu+ Duo2 finns t.ex. inte -o optionen som scriptet använder och därför spårar det ur.
Kod:
root@vuduo2:~# which wget
/usr/bin/wget
root@vuduo2:~# wget http://freedns.afraid.org/dynamic/check.php -o /dev/null -O
/dev/stdout | grep Detected | cut -d : -f 2 | cut -d '<' -f 1 | tr -d " "
wget: invalid option -- 'o'
BusyBox v1.19.4 (2014-11-11 12:57:12 CET) multi-call binary.
Usage: wget [-c|--continue] [-s|--spider] [-q|--quiet] [-O|--output-document FILE]
[--header 'header: value'] [-Y|--proxy on/off] [-P DIR]
[--no-check-certificate] [-U|--user-agent AGENT] [-T SEC] URL...
Retrieve files via HTTP or FTP
-s Spider mode - only check file existence
-c Continue retrieval of aborted transfer
-q Quiet
-P DIR Save to DIR (default .)
-T SEC Network read timeout is SEC seconds
-O FILE Save to FILE ('-' for stdout)
-U STR Use STR for User-Agent header
-Y Use proxy ('on' or 'off')
Så jag tror du har en lång resa med 'trial and error' framför dig. Men ge inte upp! 
Vi finns här för att supporta dig om vi kan.