Det är därför jag gillar Forum. Folk har mer kunskap än man själv och man kan lära sig bra saker.
Jag kollade i Vita boxen nu (utan att koppla om kablarna eller flytta kort) och gick jag in på manuell inställning av antenn i den så stod mycket riktigt Universal LNB ikryssat i den och inte Unicable.
Jäkligt trist att en installatör inte gör som det står i anvisningarna??!! Hade dom gjort det så hade jag inte behövt slita mitt hår sannolikt.
Men ja då vet vi att med 99% sannolikhet sitter kabeln i ett Legacyuttag i mitt LNB då, och det förklarar ju en j-a massa.
När man är lite osäker är det lätt att stirra sig blind på fel saker. Något så uppenbart som att installatören sannolikt inte satt kabeln i enlighet med anvisningarna hade jag inte kollat som sagt. Mest för mörkret.
Jag tackar än en gång och återkommer i ärendet. Och jag kommer sammanfatta min setup i slutet av denna tråd (hint, hint) så att det kan hjälpa andra när jag fått allt att lira.

Btw bra "wiki" du länkade till, men saknade Sat CR och Filter i den Hur som helst förklarade den bra vad Universal LNB är och jag är nu än mer övertygad om att du har helt rätt