Citat Ursprungligen postat av sabi Visa inlägg
Tackar så mycket för informationen. Teamview borde jag tänkt på. Dock är datorn super seg och frugan har tummen mitt i..... Om jag kör portforwarding så är det det boxens lokala ip-adress som gäller vad ska det stå på udp/ är det 80 eller ? eller är det här jag ska ha 20 för att kunna göra ändringar via ftp? på routerns inställningar vid portforwarding? Tack så snabbt och bra svar.
Du ansluter ju hemmifrån till ditt externa ip som du har i stugan. tex 86.234.232.21.
I routern öppnar du en port, och pekar den mot dreamboxen i ditt nätverk, genom din lokala ip. tex 192.168.0.200.

Port 80 brukar ju vara webserver, dvs http.
Ftp brukar ligga på 21

Vanligtvis brukar man kunna ändra så att man öppnar tex port 34582 och pekar den till port 80 inom nätverket. På så vis så blir det inte lika uppenbart om någon portscannar, då man i regel scannar standardportar, typ 80, 21.

Brukar finnas drösvis med guider om hur man öppnar portar om du söker på google, lär gå fortare än att vi ska gissa på vilka knappar du ska trycka på i din router utan att ens veta vad det är för modell.