Jag lyckades enligt denna guiden http://www.dreamboxon.com/reset-password.html
Dock så var det en 600 men det kanske går på en 800 också...
Jag lyckades enligt denna guiden http://www.dreamboxon.com/reset-password.html
Dock så var det en 600 men det kanske går på en 800 också...
Beskriv mer exakt vad som händer/inte händer när du försöker ändra password genom att editera /etc/passwd?
Det är hopplöst att försöka hjälpa till på enbart felbeskrivningen "det fungerar inte"...
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Okej
Det går fortfarande inte att logga in via ssh (fel password), någon ytterligare beskrivning kan jag inte ge.
Om jag gör det på min dm8000 där jag kan root lösen så är det fortfarande det gamla passwordet som gäller även efter att jag ändrat i passwd filen. Därför utgick jag ifrån att passwordet sparas någon annanstans.
Det är Gemini image på dm8000 och blackhole på dm800.
Men jag ser nu att jag läst fel i guiden och ändrat i /etc/passwd och inte i /var/etc/passwd
ssh typ det är väl telnet by default o design ???
/var/etc/passwd och /etc/passwd är troligen samma fil. /var/etc brukar vara länkat till /etc.
Troligen är det din editering som misslyckas. Har du kollat efter att du editerat filen att ändringen slagit igenom och ligger kvar? Kör en cat eller motsvarande på filen efter editering och se så att den verkligen blev ändrad.
en fråga bara är det via en payserver du kör eller en egen ?
Nix det är definitivt ingen payserver... Men köpebox... hmm jo jag köpte den ju billigt begagnad eftersom nätverksporten är sönder.Jag kör nu med ett usb nätverkskort. Jag vill undvika att flasha om den eftersom att nätverksporten är trasig, men jag pratade precis med han som haft den innan och fick reda på att han hade flashat om den med enbart nollmodemkabel (måste ha tagit tid...) Jag vill konfa om den så att den ansluter till min egen kortserver (med ett eget kort som jag betalar abo för...)
/var är inte utdelat via samban så jag får försöka att få in tuxbox commander på den.
Ja, då verkar det ju som att ändringarna biter. När du editerar /etc/passwd filen ser du då det krypterade lösenordet? Det skall vara en sträng av obegripliga tecken, annars ligger lösenordet i en annan fil.
Jag kollade nu på min Vu+ Duo2 och där ligger lösenordet i /etc/shadow. Men du sa ju i första inlägget att du inte lyckades med /etc/shadow heller?