Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Parabol råd

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Schwede30, aha, det var ju bra, hade jag missat.

Om jag inte minns fel så har jag för mig att man tidigare, med Astra2D i Sverige (beroende på om man bodde söder över eller norr över) klarade sig på 140-200cm parabol, men när dom bytte ut satelliten så ökade detta till 180-240cm som minimum. Och då under förutsättning att det var prim focus med matarhorn och bra LNB, när man tidigare på Astra2D kunde ta emot med sämre utrustning och det funkade. Alltså att signalen numera har reducerats i ytterområden med 30-40% eller något åt det hållet.

I Finland behöver man nog 3-4m parabol för att kunna säkra att man har mottagning, alltså opraktiskt och ganska dyrt köpa sådan parabol, därav inte rimligt. Bäst för cossierolle, är nog att försöka sig på Intelsat 907, min uppfattning är också att en hel del personer flyttat över till denna satellit som tidigare bodde illa till och nu i praktiken inte kan ta emot 28.8 med en parabol av rimlig storlek.

Det återstår att se vad som händer när nya satelliten dyker upp under sommaren 2015, då kommer det inte finnas många Sky kanaler krav att ta emot, blir svårt för många att ta emot, tidigare kunde man köra på Sky och betala för att få tag i BBC kanaler och liknande, det går inte numera, antar Sky inte gillar detta men dom kan inte göra något åt det. Dom måste ju sända via dom satelliter som finns och folk som bor utomlands får hålla tillgodo med BBC kanalerna ämnade för Europa.

Som tur är har vi i norden med Canal Digital, dessa kanaler, BBC HD, BBC Knowledge, BBC Entertainment, BBC Lifestyle så det är ju riktigt bra. Snyft, hoppas verkligen det inte skiter sig denna sommar och att jag kan fixa ett stativ till min parabol så jag kan försöka mig på mottagning. Irriterande att det har tagit så lång tid pga massa annat strul.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2015-02-12 klockan 20:39.

Liknande ämnen

1. [LÖST] Ny parabol...
    Av jonsa79 i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 19:10
  2. parabol
    Av wildz i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 05:50
  3. self sat parabol
    Av jonzeboy i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 20:55
  4. Parabol
    Av Icanos i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 19:05
  5. 40 cm parabol
    Av tropical i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-16, 23:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss