Flj de beskrivningar vi skrivit tidigare med att gra filen krbar och starta det
Flj de beskrivningar vi skrivit tidigare med att gra filen krbar och starta det
Alla frgor/problem som ni har angende servern kan ni stlla till mig via pm. vriga frgor ska stllas i forumet under respektive avdelning.
man blir galen
vill inte funka
har klistrat in
newcs.i686.usb
under
/usr/local/bin
sen skriver jag som du sger
sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
root@cs-NC10:~# sudo cp newcs.i686.usb /usr/local/bin
cp: kan inte ta status p "newcs.i686.usb": Filen eller katalogen finns inte
root@cs-NC10:~#
Du fr nog lsa p lite mer om linux innan du ger dig p detta mrker jag, eller s fr du kra newcs p en windows burk. Du har ftt hjlp in i minsta lilla detalj s finns tyvrr inte s mycket mer vi kan gra.
Alla frgor/problem som ni har angende servern kan ni stlla till mig via pm. vriga frgor ska stllas i forumet under respektive avdelning.
Som jag skrev redan i inlgg nr 8 i denna trd s r kortdelning inte okomplicerat och man behver ha en del datorvana + helst lite andra frkunskaper innan man ger sig in p en sdan sak.
S jag rekommenderar att skaffa lite sdana frkunskaper och sedan prova p egen hand. Det enklaste r som Deas skrev att frst prova att stta upp en newcs-server p Windows. Hur man gr det str ganska tydligt frklarat i den trden jag lnkade till tidigare. Nr man sedan har ftt klm p hur newcs fungerar kan man vervga att ev. stta upp den p Linux istllet.
Jag skulle dock inte rekommendera att lgga en massa krut p att stta upp newcs p Linux idag 2015. Newcs r frldrad och lter sig inte kras okomplicerat p en modern Linux. Jag gjorde ett test igr eftermiddag och man fr fippla en del med att lnka till lib:ar som newcs inte hittar p.g.a. att newcs r en vid detta laget urldrig programvara.
Skall man stta upp en server idag br man vlja oscam. Det finns mnga bra guider fr oscam i Guider-avdelningen. Installerar man t.ex. Ubuntu kan man flja oscam-installationen i min guide fr Raspberry Pi rakt av snr som p ett kommando som skiljer Ubuntu frn Debian. Vilket kommando det r och hur man ska gra finns frklarat i kommentarerna till den guiden.
S ls, ls och ls igen. Tyvrr ett trkigt rd att f fr en nybrjare, men det allra mesta finns faktiskt redan beskrivet och besvarat i Guider, Wikis och forum-inlgg.
Har du frgor om hur man gr, stll dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Anvnd SK i forumet. LS Guider och Wikis. Testa!!
tack alla fr att ni har frskt hjlpa mig
men som du sger 2015
konstigt att inte finns installation program som fixar allt p direkt
folk kanske inte vill lgga ner tid fr snt
Senast redigerad av Hary_ den 2015-07-21 klockan 15:24.
Hmmmm.
Men VARFR ska man lgga ner tid p en antik programvara, som har slutat utveckals fr lnge sedan, du kr frmodligen inte Win-95 p dina datorer heller. Installera oscam, som r den nya kortserverprogramvaran, och som r mycket mer flexibel, dremot svr att stta in sig i.
Varfr "klistrar" du in newcs.i686.usb i /usr/local/bin ??? Du skulle ju KOPIERA den som mitt kommando beskrev. Men OM du nu har filen i /usr/local/bin & x-flaggan r satt (den stter du med kommandot: chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb) s kan du sedan bara skriva "sudo newcs.i686.usb" & kortservern gr igng.
VVSMF (VgaVgraSmMjukaFnster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Kortdelning r en hobby fr entusiaster. Det r ingen dussinprodukt fr massmarknaden. Det som finns r utvecklat av oavlnade entusiaster som gr detta p sin fritid fr att de tycker det r kul. Entusiasterna har kunskapen och engagemanget att f det att fungera. Fr dem behvs inga idiotskra installationsprogram.
nix fr inte det att fungera
hr r filen
zz.jpg
Men OM du nu har filen i /usr/local/bin & x-flaggan r satt (den stter du med kommandot: chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb) s kan du sedan bara skriva "sudo newcs.i686.usb" & kortservern gr igng.
cs@cs-NC10:~$ chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb
cs@cs-NC10:~$ sudo newcs.i686.usb
[sudo] password for cs:
newcs.i686.usb: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8: cannot open shared object file: No such file or directory
cs@cs-NC10:~$ sudo –i
root@cs-NC10:~# chmod + /usr/local/bin/newcs.i686.usb
root@cs-NC10:~# sudo newcs.i686.usb
newcs.i686.usb: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8: cannot open shared object file: No such file or directory
root@cs-NC10:~#
vad gr jag fr fel hr d
r det bara att ge upp eller ?![]()
Hmmmm.
Det str ju i klartext vad som r fel: error while loading shared libraries: libcrypto.so.0.9.8. Du MSTE installera det paketet som innehller libcrypto.so.0.9.8, sedan hade jag "missat" ett x i chmod, det ska vara chmod +X /usr/local/bin/newcs.i686.usb, MEN den r redan satt, annars hade du ftt ett fel typ " Filen kan inte hittas". Google is your friend.
VVSMF (VgaVgraSmMjukaFnster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Se dr! Nu har du kommit ett steg p vgen!
Du har inte lngre samma fel utan ett nytt. Allts du har lyckats fixa rttigheterna p filen men det nya felmeddelandet beror p att din newcs r gjord fr Linux som det sg ut 2009 och nu lever vi i 2015. Linux har ndrats.
Du ska hr f tv kommandon fr att fixa biffen. Du mste skriva exakt som det str (anvnd copy/paste):
apt-get install libssl-dev
ln -s /usr/lib/i686-linux-gnu/libcrypto.so /usr/lib/libcrypto.so.0.9.8
Du mste vara root nr du slr kommandona. Det funkar p min Debian, frhoppningsvis r det likadant p din Ubuntu.
Senast redigerad av atomized den 2015-07-21 klockan 19:22.