Som jag skrev redan i inlgg nr 8 i denna trd s r kortdelning inte okomplicerat och man behver ha en del datorvana + helst lite andra frkunskaper innan man ger sig in p en sdan sak.
S jag rekommenderar att skaffa lite sdana frkunskaper och sedan prova p egen hand. Det enklaste r som Deas skrev att frst prova att stta upp en newcs-server p Windows. Hur man gr det str ganska tydligt frklarat i den trden jag lnkade till tidigare. Nr man sedan har ftt klm p hur newcs fungerar kan man vervga att ev. stta upp den p Linux istllet.
Jag skulle dock inte rekommendera att lgga en massa krut p att stta upp newcs p Linux idag 2015. Newcs r frldrad och lter sig inte kras okomplicerat p en modern Linux. Jag gjorde ett test igr eftermiddag och man fr fippla en del med att lnka till lib:ar som newcs inte hittar p.g.a. att newcs r en vid detta laget urldrig programvara.
Skall man stta upp en server idag br man vlja oscam. Det finns mnga bra guider fr oscam i Guider-avdelningen. Installerar man t.ex. Ubuntu kan man flja oscam-installationen i min guide fr Raspberry Pi rakt av snr som p ett kommando som skiljer Ubuntu frn Debian. Vilket kommando det r och hur man ska gra finns frklarat i kommentarerna till den guiden.
S ls, ls och ls igen. Tyvrr ett trkigt rd att f fr en nybrjare, men det allra mesta finns faktiskt redan beskrivet och besvarat i Guider, Wikis och forum-inlgg.

Svara med citat