Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
Kanal 10 på 4.8E är mycket riktigt en okodad kanal som går att se utan programkort. Det är en religiös kanal så kanske inte så intressant att titta på för de flesta.

A och O är att du får ställt in parabolen ordentligt så att den pekar mot önskad satellit! Det är inte så mycket mening att försöka göra något annat så länge den biten inte är klar.

Troligen så har du ännu inte lyckats ställa in parabolen ordentligt och då kommer du heller ingenstans med bouqets eller andra inställningar. Tag hjälp av en kompis eller en installationsfirma för att ställa in parabolen om du inte klarar det själv.

Parabolen måste peka mycket exakt på en liten prick på himlen som är 36000 km bort! Det är alltså inget man kan höfta fram utan man måste metodiskt kontrollera och mäta så att det blir rätt. Det räcker att parabolen pekar nån grad fel så missar du satelliten.
Exakt, det är därför jag ville prova med den kanalen för att se om jag ens får någon bild överhuvudtaget.
Men hur vet jag att den riktar exakt rätt? Som jag skrev tidigare, min förra box (den ruttna) hade en slags "satellitdetektor?" som visade med grönt och rött lampa i boxen, ifall man hittade frekvensen eller inte...
Jag ska prova detta hos en vän och kolla ifall kanalerna kommer in i boxen med hjälp av hans parabol.

Men jag har just nu Gemini 4.7.0, tror du att det hjälper om jag flashar den till OpenPLi? Isåfall så tar jag fram nollmodemskabeln och adapter som jag har hemma och flashar den. Jag vet att imagen egentligen inte har någon stor betydelse då allt sker via parabolen, men underlättar den inte att hitta kanalerna?