Citat Ursprungligen postat av Hary_ Visa inlägg
köpte en beg. DM800SE "Sunray" med trippel tuner
boxen hittar alla tre tuners men när jag ska söka på Cabel så står det FEL - misslyckades (error starting scanning)!

bild på imagen som den levererades med och gick att söka kanalerna
https://cdn-03.minfil.org/M2y2Kfb4be...08068/img.jpeg
Om det är så att den "hittar" 3 st tunrar så har imagen nån extra drivrutin för trippeltuner (har sett att den finns sådana som gör att det presenteras 3 tunrar men aldrig fått nån av dem att fungera)
Normalt sett ska man bara hitta en alps dvb-S2 tuner när man har en trippeltuner, och alla inställningar ska finnas i satellites.xml, även dom för marksänt och kabel.
Man lägger upp "satelliter/positioner" även för comhem och boxer och därefter söker man på dvb-S2. Lägg in satellites.xml och följ instruktionerna i länken som Minime gett, det fungerar, jag har 2 st sådana tunrar.
Däremot så verkar det finnas 2 olika versioner av trippeltuner, en som klarar dvb-S/S2/C/T och T2 och en som klarar S/S2/C bara T och det verkar inte gå att se nån skillnad på dem, varken i märkningen utanpå eller i mjukvaran i boxen. Antingen hittar man T2 kanaler eller så gör man det inte, men det berör ju kanske inte dig om du bara tänker köra sat och kabel.
En annan sak jag märkt är att man verkar ha sämre mottagning med trippeltuner än med vanlig standardtuner, det märks framförallt när det är dåligt väder, men trippeltunerna rapporterar alltid 99% eller max i signalkvalitet så det kan man inte rätta sig efter.