Några tips för att försvåra för hackare:

1. Använd så säkra lösenord som möjligt.
D.v.s inga ord som är lättgissade eller går att hitta i ordlistor. Det finns mängder med hackerprogram som letar efter öppna portar och när de hittar en så försöker de logga in med alla ord som finns i div. ordlistor.

2. Om du nu ska öppna portar så använd helst inga standardportar. D.v.s. öppna INTE port 22 eller 80. Det är mycket bättre att välja en udda port t.ex. 3080 eller 3022 eller vad som helst. I din router ställer du sedan in att t.ex. yttre port 3022 ska vidarebefordras till boxens IP-adress och port 22. På så vis undviker man att bli upptäckt av alla portscanningsprogram som letar efter öppna standardportar. Det är ingen garanti för att inte bli hackad men du slipper typ 98% av alla angrepp.

3. Det allra bästa är att inte öppna portar utan använda VPN eller ssh-tunnlar som du bara sätter upp när du ska använda dem. Själv har jag t.ex. bara en port öppen utifrån till mitt nätverk hemma, via den enda porten kan jag komma åt allt på mitt nätverk. Det är en ssh-port som ligger på en icke-standardiserad port. Den är vidarebefordrad till en Linux-burk. När jag behöver komma åt något på mitt nätverk utifrån, t.ex. min satbox, så ssh:ar jag hem och ställer upp en tillfällig ssh-tunnel till min satbox. Det låter krångligt men det kan göras automatiskt med appar som t.ex. Juice.
https://play.google.com/store/apps/d...nelli.juicessh
Jag har Juice konfigurerad på min mobil så att jag bara behöver trycka på en knapp så kopplas ssh-tunneln upp och en web-läsare startar och öppnar satboxens gui direkt i mobilen.