Var kanske fel att säga man skriver sönder en SSD på nolltid, hade varit bättre om jag skrivit att det tråkiga är att man inte kan (vad jag vet) stänga
av time-shift funktionen för att undvika att onödig data skrivs hela tiden till hårddisken. Hade funkat lika bra om hårddisken kunde starta upp
när man tryckte på inspelningsknappen. För andra kanske time-shift funktionen är viktig.
Och sedan borde jag kanske mer tydligt påpekat att mekaniska diskar är bättre ur ett ekonomiskt perspektiv, du får mer kapacitet
för pengarna. I övrigt har jag inga åsikter, kunden väljer själv vad hen vill ha.
På tal om 100år så bör kanske URLen är intressant, det är ju ofta teoretiska faktorer vad gäller hållbarhet på SSD eller mekaniska
diskar. Glöm inte också att all elektronik åldras och det är väl knappast någon som använder en hårddisk som är 15år gammal i dagligt
bruk, oavsett om det skulle vara en SSD eller vanlig hårddisk. Nu tror jag SSD inte är äldre än kanske max 10år. Osäker dåjag inte vet
när SSD in introducerades. Det kanske går att jämföras med USB minnen vad gäller hållbarhet osv. Finns antagligen information på
internet om detta, men det är inget jag har tagit del av eller vet något om.
https://serverfault.com/questions/64...n-failures-ssd
Men nog vågar jag gissa på att priset är den viktigaste styrande faktorn när man köper lagringskapacitet eller ?