rolrn, jaså är Telia "Öppen Fiber" dåligt, alltså är det någon mysko med det. Vad jag vet så ska det vara ett öppet fibernät men Telia tjänar ju såklart
på det för dom äger ju kablarna. Då kan man fråga sig hur öppet det egentligen är jämfört med andra stadsnät. Det är ju ganska många "bolag" som
äger fibernät numera. Även de nät som är kommunala ägs ofta av något bostadsbolagen men sällan av kommunen själva.

Och som andra skrev, priserna har gått upp en del så jag antar det är för att bolagen höjt priserna i fibernäten dom äger, då tror jag iofs inte att
dom tjänar mer pengar. Jag tror kostnaderna faktiskt har ökat en del för fibernäten. Tittar man på olika sidor och loggar så är det ganska mycket
strul med fibernät numera tycker jag. Det var det inte tidigare.

200kr/mån var fint även om det inte är ordinarie pris, själv är jag nöjd med mina 100Mbit för det funkar bra. Det var bara under pandemin när det
var fullt ös utan kostnad som jag märkte att jag tjänade lite tid när jag laddade ner saker. Men i det stora hela egentligen inte värt de extra
pengarna man måste betala för högre fart. Det tar längre tid med 100Mbit men det är inte så farligt egentligen. Jag har ju inte glömt hur
segt det gick med ADSL.

Jag köra en del saker som kräver tung trafik men det gör jag på en annan dator på internet. Nu har jag inte värsta tänkbara lådan men det är
så mycket billigare även om man vill ha en bra burk som kör med SSD lagring och 10Gbit anslutning jämfört med vad motsvarande
skulle kosta att köra hemma. Datahallar är grymt kostnadseffektiva :-D

Det är med publikt IP är mystiskt, verkligen.