@bbra2000, aha.

Så det kanske är någon form av NAT fast mellan det är publika IP nummer och på så vis kanske det ser ut som grejer kommer fram men
att man ändå filtrerar och blockerar en vissa saker. Eller något annat som gör att det blir knasigt, ska försöka utreda saker mer sedan,
har gjort annat senaste tiden så inte haft tid att titta på det.

Jag fixade klart min IP telefoni igår och jag hade redan tidigare dragit extra LAN kablar och snickrat etc. Jag måste tydligen använda
tilgin lådan, sedan skicka analog telefoni vidare till min Siemens dect telefon som kan köra båda VoIP och analogt från sin egen
basstation. Blev lite mer kabel men jag orkar inte bry mig, nu funkar skräpet i alla fall.

Tilgin lådan var ju duktigt nedlåst, antagligen för att skydda kunder mot hackare och man kan inte logga in i lådan, inga sådan
uppgifter får man längre. Hittade på andra forum att det här är något som tydligen hänt de senaste åren. Och jag antar det
är så att man vill undvika att kunduppgifter kommer på villovägar och kanske motverka hacking etc. Det sura var att dom
inte talar om för kunder att lådan kör i router läge och du har noll kontroll över grejerna. Det finns andra dosor man kan
plugga in i sitt LAN som bara agerar typ VoIP gateway. Lite samma sak som när man plugga in en accesspunkt i sitt LAN.
Fördelen är att allt funkar med befintlig utrustning.

Det kanske är så med all VoIP grejer numera att det bara går direkt över bredbandet, förut med Telia hade dom sin
låda där man plugga in datorer etc i LAN1 och sedan var det IP Telefoni på LAN2 och IPTV på LAN3 om jag inte minns
fel, och så taggade man det med VLAN etc. Osäker men något åt det håller har jag för mig att det var.

Riktigt flyt att LAN2 porten fungerade så jag kan köra VoIP lådan där, slipper man eventuellt strul med brandväggen
etc. Nytt IP på annat subnät, man kan surfa etc den vägen också tydligen. Men skit samma, åtminstone är min IP telefoni
nu i ett separat fysiskt LAN. Jag är lite av den gamla skolan, mobiltelefon är ju bra men jag orkar inte släpa runt skiten
när jag är hemma. Så fort man kommer hem ska mobiltelefonen hålla tyst. Endast viktiga samtal gör sig besvär hos
mig. Tillräckligt med skit som kommer datorvägen till min dator som det är nu :-D