Resultat 1 till 10 av 55

Ämne: Canal Digital NO 0,8gr W

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    kisumisu, aha.

Jag vet faktiskt inte varför man valt de olika tekniska lösningarna, det enda jag noterat är att det ser ut som man pga digitaliseringen gått mot att sända många flera kanaler parallellt för att slippa strul med ljudspår, rikta reklam, textningen osv. Jag antar att det helt enkelt var en bättre lösning för att dom som är helt otekniska inte ska kunna klaga och att leverantörsboxarna alltid fungerar som dom ska. Jag har själv bara haft leverantörsboxar för jag inte "orkat" med dreambox, kortdelning osv. Det strulade vad jag kunde förstå och jag vill ha en helt strulfri lösning då jag inte har tid att meka med boxar och annat när det blir knas.

Sedan var jag sur på att dreambox inte kunde använda CA moduler eller fixa CI+ grejer. Nu kanske det inte är så och jag har inte så bra koll på vad allt heter men det var så för flertalet år sedan i alla fall. Och då vad det ju mer intressant att spela in för att slippa reklamen så att säga. Nu behövs det inte lika mycket pga streaming och även veckoarkiv. Typ deras videobandspelare som finns online. Streaming är bra men allt material finns inte men för mig är det skönt för det är praktiskt och löser en del problem. Jag laddar fortfarande ner saker men har kunnat lägga mycket på hyllan, jag gjorde det bara för att det inte fanns några andra alternativ förut. Sedan finns det en del saker man kanske vill spara och titta på någon annan gång men det är ändå bara ett offline slaskarkiv. Går hårddiskarna sönder etc gör det inget för informationen är inget som måste sparas, så viktigt är det inte.

Jag har alltid tyckt det varit konstigt varför folk från t.ex. Norge och Danmark inte kunnat skaffa officiella abonnemang för att kunna titta på t.ex. kanaler från hemlandet. Visserligen är många kanaler numera identiska bara det att man dubbar på egna språket, textar, reklamen osv. Men det finns ju fortfarande en hel del lokala program som bara sänds i ursprungslandet. Det kan vara pratprogram, frågesporter, lekprogram, dokusåpor osv. Istället är man hänvisad till att använda sig av bulvaner eller köpa kort plus box från tredje part, en ganska absurd situation anser jag. Det här pratet om rättigheter är trams, dom hade kunnat fixa detta för länge sedan med ändringar i lagar, copyright, avtal osv. Men politikerna vill inte verkar det som, varför vet jag inte.

För egen del är den största irritationen varför man inte sänder ut radiokanaler via satellit. Norge skickar ut alla sina kanaler den vägen, det är inte ens krypterat. jag vet man kan lyssna med streaming men det händer då och då att det blir avbrott och överföringen är inte så stabil alltid. Dessutom tycker jag ljudet är otroligt mycket bättre som man plockar ner från satelliten och kör ut via boxen till stereon när man lyssnar hemma. Går ju inte om man förflyttar sig i bilen för där är det FM radio som gäller.

Det knasiga är att Bandit, Mix Megapol, Rix FM, Lugna Favoriter etc bara sändes via Viasat förut men numera finns alla på CD satelliten, å andra sidan med deras modernare boxar kan man inte lyssna på radio för den funktionen finns inte. Har du Viasat box går det nog bra. Det här gäller ju bara när man lyssnar live eller slölyssnar. Annars är ju streaming för radio grymt bra, man kan lyssna på program man missat osv. Riktigt smidigt faktiskt och en hel del intressant att lyssna som finns online i deras arkiv.

Några SVT radio kanaler har aldrig funnits den vägen. Sverige ska alltid välja så konstiga lösningar och har konstiga fix-ideer om allt möjligt mysko. Lite som folk som hävdar att radio inte behövs för det streamar man över mobilnätet. Jaha, och när mobilnätet ligger nere då och inte fungerar, "men det händer ju aldrig". Bra att vi inte fick digitalradio för tekniken inte duger men varför ska man ta bort radio ?

För mycket "tyckande" av kreti å pleti som inte vet vad dom pratar om men det är ju typiskt för politiskt inblandade människor och myndigheter.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2021-04-16 klockan 12:46.

Liknande ämnen

1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-10-06, 20:09
  2. Canal Digital med Canal+ multiab
    Av thomasiby i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 17:24
  3. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:40
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-20, 11:59
  5. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 23:37

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss