Tyvärr är allt någon typ av kompromiss oavsett om det är telefon eller datorer.
Apple med låst Os, deras telefoner har längre livstid än dom flesta har en gammal se från 2016 som fortfarande får uppdateringar än så länge, dock kan jag inte riktigt hålla med om att gränssnittet är så användarvänligt som alla påstår. Deras laptops har suveräna skärmar. Men alla produkter är för högt prissatta.

Ren Android är väl det bästa valet pris/prestanda och då räknar jag INTE med Samsungs med deras egna variant. Kanske man ska titta på Motorolas lurar.

Sedan har vi datorer om man inte vill "leka" utan bara ha något som fungerar så tror jag att Chromebook kan vara ett bra alternativ. Har mer eller mindre helt givet upp med Windows det har blivit Linux och som servrar är det någon Rhel distribution som gäller gärna Alma numera då CentOs är ur leken numera. Är det desktop så är det smidigast att titta på någon Ubuntu version då finns det större utbud av appar, dock med någon annan desktop så då är LinuxMint ett bra val. antingen med dualboot eller en virtuell Windows. Fördelen med att köra virtuellt är att man kan ha många olika os samt att man tan ta snapshot dvs rulla upp maskinen igen på par minuter om man har sprängt den.

Synd att det INTE finns en perfekt lösning utan att allt blir olika typer av kompromisser