Har ni märkt att TV4 sänder på
Tv3HD
Tv4HD
Kanal 5 HD
Har ni märkt att TV4 sänder på
Tv3HD
Tv4HD
Kanal 5 HD
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Hej
det är samma sändning, samma Vpid och Apid på alla 3.
det enda som skiljer är kanalid, men kanalid innehåller eg bara kanal namn, och länkar till vpid, apid, txtpid mm.
det enda jag är lite nyfiken på var varför boxers kanaler började simulcryptas i verimatrix förutom visccess några månader innan släckningen. Ville dom testa ngt?
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Gibertini 1.2M (28.2E)
Tänkte du att om nån annan ev tog över det eller till nån mindre publik än vad Boxer hade?
Fanns ju förut nåt som hette "hotell tv" som sändes då när Kanal 1 (eller om det var tv2) hade ingen sändning. Vet att det är nog helt felaktigt namn. Men min pappa kallade det så dvs tv i analoga nätet som sändes med analog nagravision liknande kodning. Då när ingen vanlig tv sändes. Förutom bilden även ljudet var förvrängt.
https://youtu.be/5adAl0332bk?si=FC-hK0mJe2AwHktN
Tog upp med Rosa Mannen yt kanalen och typ ingen visste om ens dessa sändningar. Kanske nåt som bara sändes över Stockholm?
Tråkigt nog har jag inget inspelat material, hade varit kul avkoda den och hade varit relativt enkelt idag också med datorns hjälp.
Var det nåt sånt du menade att de bara hade sänts till en begränsad professionellt bruk?
Senast redigerad av kisumisu den 2025-01-27 klockan 17:02.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Gibertini 1.2M (28.2E)
Japp det stämmer att jag sett saker kodat i analog nagravision eller syster eller discrete på svts analoga marksända i mitten av 90 talet. Hittade aldrig nån info om vad detta var. Var oftast mitt på dagen. Tror det gick ut i hela Sverige.
ljudet var också förvrängt så antagligen var det analog nagravision. (Bla premiere använde detta över Astra1b på 19,2ö, såg precis likadant ut)
Även jag kommer ihåg dessa sändningar. Vill minnas att det var mycket trav. (ATG)
Ok kan det varit nåt som gick till affärer som sålde spel?
Senare blev det ju sattelitsändningar, se bara på små kiosker som har en parabolantenndock förstår jag inte vad som var så hemligt med det?! Tom sattelitsändningarna var kodade och en av de första sändningarna som var digitala.
Nån borde sitta med info vad det var.
Det enda jag vet att en gång sändes samma utsändning kodat på marknätet som dåvarande nordic channel (eller om det var redan tv5) sände. En slags information när Televerket skulle privatiseras och bli Telia. Enda programmet jag med andra ord kan bekräfta som sändes kodat.
Samma program gick pararellt på båda.
Så marknätets sändning gick antagligen till nåt mötesrum där man tillsammans kollade på den?!
Senast redigerad av kisumisu den 2025-01-28 klockan 17:07.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Gibertini 1.2M (28.2E)