Tack

Ja där ser man... är det årsskiftet nu 25-26 som dom syftar på? Hur är det egentligen med viva, M6 och MCM euromusique, som var tyska och franska musikkanaler som fanns på 90 och 00 talet.. finns de kvar? Kodade antar jag men bla MCM gick ju fritt i d2mac i början av 90 talet innan fransmännen övergav d2mac och sen ett tag var där rätt mkt musikanaler digitalt fta på hotbird med men det mesta är väl borta nu.
Ztv var också hett när den startade på sirius/sverigeparabolen runt 95.
Men jag håller med, youtube är arenan för musikvideos nu sen 10 år men det är också så att unga idag inte har tålamod att se en hel video/låt. Precis som med annat, dom har inte tålamod utan allt ska vara korta klipp på 10-15s.

Ang egna dvb-T nät så är det inte så ovanligt.
Hemma i byn så finns ett smatv nät med egen huvudcentral med paraboler mm där dom tar ner en del kanaler i dvb-S/S2 och konverterar till dvb-T och skickar ut i en koaxialkabel som grävts ner till några hundra villor 1991. Jag är själv inte med i föreningen men jag vet att de valde att konvertera till dvb-T när de gick över till digitalt eftersom det var mkt vanligare med tv apparater som klarade enbart T än som klarade både T och C eller enbart C, så därför valde de T. Fördelen med C är väl annars att de får plats med många fler muxar i samma frekvensområde är om de kör T.