Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Nedräkning till slutet för sattv i UK har påbörjats

Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Tackad
    42 gånger
    Tråkigt. Frågan är när Allente tar samma beslut?
    Både Thor 5/6 verkar närma sig EOL (2008/2009 + 15 år)

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Tråkigt. Frågan är när Allente tar samma beslut?
    Både Thor 5/6 verkar närma sig EOL (2008/2009 + 15 år)
    jo jag väntar på det…. Det ”positiva” för sat tv i Norden är att boxer avslutar i marknätet, så det finns bara sat kvar som inte går via internet i Sverige.
    o alla har inte internet….
    I Norge är sat tv betydligt större för dom har inte kunnat bygga ut bredband lika mkt som i Sverige.
    I Danmark har alltid kabel-tv varit stort. Och nu verkar de ha ännu större bredbandspenetration än Sverige.
    finland vet jag ej. Viasat fanns väl aldrig på finska marknaden men canaldigital fanns, nån annan kanske vet mer. Allente finns väl i Finland?

nån draghjälp från Baltikum finns ej heller för viasat där ligger fortfarande kvar på astra4(Sirius) på 5ö.

klart är dock att ses ser 19,2ö som sin prime position så den kommer nog att finnas länge, men enl lyngsat så finns där transpondrar lediga, dvs allt är inte uthyrt som det var förr.

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    jo jag väntar på det…. Det ”positiva” för sat tv i Norden är att boxer avslutar i marknätet, så det finns bara sat kvar som inte går via internet i Sverige.
    o alla har inte internet….
    I Norge är sat tv betydligt större för dom har inte kunnat bygga ut bredband lika mkt som i Sverige.
    I Danmark har alltid kabel-tv varit stort. Och nu verkar de ha ännu större bredbandspenetration än Sverige.
    finland vet jag ej. Viasat fanns väl aldrig på finska marknaden men canaldigital fanns, nån annan kanske vet mer. Allente finns väl i Finland?

nån draghjälp från Baltikum finns ej heller för viasat där ligger fortfarande kvar på astra4(Sirius) på 5ö.

klart är dock att ses ser 19,2ö som sin prime position så den kommer nog att finnas länge, men enl lyngsat så finns där transpondrar lediga, dvs allt är inte uthyrt som det var förr.
    Jag har också märkt att Kabeltv är den stora grejen även i Sverige.
    Nu är det fiber.

Som sagt sattelit är stort i Norge. Konstigt att Danmark inte så stort som ligger geografiskt så bra till?
    Går väl plocka in 28ö utan vidare problem i Danmark?

Finland är marksänt den stora grejen!
    Flera hyreshus äganderätthöghus mm har en centralantenn där dom plockar in DVB-T och DVB-T2 signal!
    Marknätet är stortsett det mesta okodat inklusive våran Kanal5.

Sattelit tv finns i Finland men är inte så stort.
    Stämmer att det mest var CD, men Viasat fanns även på finska marknaden!
    Man kunde med Viasat se Tv3 Sverige i Finland.
    Nu med Allente går bara finska reklam kanaler in. Inga Svenska.

https://www.allente.fi/kanavapaketit...kanavapaketit/
    Internet i Finland är 4G och 5G, fungerar betydligt bättre än i Sverige. Aldrig upplevt några problem när jag är i Finland med 5G. Få personer använder Wifi till mobil alla jag känner har bara mobildata på då det är inga datakvoter och nätet fungerar bra. Dom som ej spelar och har datorer äger inte ens en router.
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-29 klockan 20:29.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av kisumisu Visa inlägg
    Jag har också märkt att Kabeltv är den stora grejen även i Sverige.
    Nu är det fiber.

Som sagt sattelit är stort i Norge. Konstigt att Danmark inte så stort som ligger geografiskt så bra till?
    Går väl plocka in 28ö utan vidare problem i Danmark?
    .
    Jag syftade på att nordisk satellitpaket (typ Allente) inte är så stort i Danmark. Kabel-tv har alltid varit stort i Danmark, även bland villor. O nu är deras fiberpenetration ännu större än i Sverige. ”Överallt man kan dra koax kan man dra fiber”

menade inte att man skulle kolla brittisk tv från 28,2ö, men ja, det bör gå lättare i Danmark än Sverige. Jag tar det mesta på 28,2 med en 90cm skål o Danmark ligger ju ännu bättre till

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    26 gånger
    Jag syftade på att nordisk satellitpaket (typ Allente) inte är så stort i Danmark. Kabel-tv har alltid varit stort i Danmark, även bland villor. O nu är deras fiberpenetration ännu större än i Sverige. ”Överallt man kan dra koax kan man dra fiber”

menade inte att man skulle kolla brittisk tv från 28,2ö, men ja, det bör gå lättare i Danmark än Sverige. Jag tar det mesta på 28,2 med en 90cm skål o Danmark ligger ju ännu bättre till
    Jo det stämmer nog och det stämmer nog in mycket på Sverige och Finland också.
    Sverige har dock Allente börjar få kunder via fiber.

Själv är jag lite skadeglad när det går dåligt för vissa bolag.
    T ex Boxer har haft en monopolmarknad.

Hoppas dock att sattelittv lever kvar någorlunda bra tag.
    Jag har fått kommentarer av mina grannar "vad ser du med parabol, är inte sattelit tv dött" osv. Många har tagit ner sina wokar under tiden jag bott i huset många av dessa som har gjoet det har och har haft just Boxer.
    Har Boxer haft nån kampanj av början av 2000 talet att även sattelit tv dör eller var parabolägare tvugna själv köpa digitalbox den tiden när parabolen övergavs tidigt 2000-tal?

Blev lite smått besviken på mina föräldrar som är gamla. Dom blev typ lurade att ta Allente via fiber.
    Brf föreningen har gruppavtal med Tele2. Därmed ingår Kanal 5, Tv3 mm
    Nä det handlade om inspelning och Tivo lades ner osv. Har gett dem en gammal VU+ box allt funkar galant i den. Men nä ändå ska man ha nån veckoarkiv.
    Grejen är också att Allente har det där arkivet bara en vecka sen är programmen puts väck.

En annan äldre par vet jag blev lurade av Boxer för att kunna se tv måste ni ha fiber. Riktig bullshit då det som sagt finns i det fallet Parabol från Allente.

Märkligt också att Allente inte utnyttjar situationen, "boxer kräver internet hos oss behöver du bara ha parabol vilket redan ingår i abbonemanget".
    Men Allente är också dumma, redan när bolagen hetter Canal Digital och Viasat var dessa dumma! Vi kunde redan för 20-30år sedan haft Nordisk tv i alla dessa 4 länder utan problem! Jag vet i alla fall många finnar som vill ha finsk tv i södra Sverige. Likadant är det på finska sidan med svensk tv. Även i Norge är svensk tv en grej. Rättigheter hade kunnat betalas med abbonemangen.

Likadant är det nu idag med streaming ����
    Bara fulstreaming och VPN som ger mer.
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-30 klockan 08:29.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Tackad
    80 gånger
    Har Boxer haft nån kampanj av början av 2000 talet att även sattelit tv dör eller var parabolägare tvugna själv köpa digitalbox den tiden när parabolen övergavs tidigt 2000-tal?
    Boxers affärsidé var ju i början av 2000 talet att man kunde ta med sina kanaler på semestern och att man slapp kabel och parabol.
    Carpe Diem

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    26 gånger
    Citat Ursprungligen postat av joakim95 Visa inlägg
    Boxers affärsidé var ju i början av 2000 talet att man kunde ta med sina kanaler på semestern och att man slapp kabel och parabol.
    Jo det är sant och reklamen därkring var också roliga. Ser också ut lite som min vind, ni vet där man hade borrat ett hål genom taket och en massa sladdar in.

Själv är jag lite sådan sattelitnörd.
    Har 24 kablar in från wokarna
    Men jag har även Allente abb. Dock sattelit och kommer aldrig heller ta nån via fiber. Lägger dom ner sattelit säger jag upp abbet!
    Sen ett par sladdar från "vanlig" antenn in.

Men då har jag också mer kanaler än vad varken Boxer eller Allente har.

Visst gemene man kanske har svårt sätta upp wokar.
    Men att ha en wok på sommarstugan är ju inga problem, bara ta med programkortet.
    Att ha parabol till husvagn och husbil är också grejor du har dina kanaler stort sett i hela europa med dig! Många tyskar kör parabol i sina husbilar har jag sett!
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-30 klockan 15:18.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    42 gånger
    .
    nå boxer har inte haft nån kampanj vad jag kan minnas, dock hade Telia det lite senare.
    parabol var rättså stort på 90 talet, i Norden var det PAL och d2mac som gällde! 90-95 var det Astra på 19,2ö sen flyttades allt skandinaviskt till 5ö och 1w.
    boxer drog igång via mark runt 99, samtidigt som canaldigital började gå över till digitalt. Viasat började med digitalt nått år senare och båda körde parallellt i d2mac och dvb ett par år. Comhem började också med dvb via kabel då, dock körde dom paralellt analogt under jättelång tid framåt
    på den analoga tiden fick man köpa sin mottagare själv o skulle man ha d2mac (vilket alla kanaler i Norden sändes i, och ja d2mac var eg ett hybridsystem som var delvis digitalt) så var mottagaren DYR.
    Digitalbox ingick oftast i abonnemanget när digital-tv började.
    nått som dock var vanligt från ca 95 o ända till runt 2004 var piratkort. Både i d2mac och sen digitalt, det var t.o.m. så att det fanns piratgrejer till det nya digitala redan innan det analoga släcktes. Det var jättestort o det var säkert fler ”pirat tittare” än legala kunder, speciellt i slutet av d2mac eran.
    att digitalbox ingick i abo var ju också ett sätt för bolagen att stävja pirattittandet för det var rätt dyrt att köpa en digitalbox utan abo.
    Eran med piratkort tog slut runt 2004 och precis då tajmade Telia in en kampanj på sin helt nya IP-TV via adsl, man fick ett år gratis tv om man förlängde sitt adsl abo i 2år tror jag det var. Mkt smart och rätt tajmat när det var slut med pirat över satellit. Många övergav nog parabolen då tyvärr o gick över till Felia istället för att börja betala för satellit tv.
    95 o några år framåt var jag i 16-18 års åldern o då minns jag att man såg paraboler på de flesta villor. Även vanliga antenner hade alla. Man såg direkt om det var ett villaområde med centralantenn, det såg nästan konstigt ut när det saknades antenner på husen
    Senast redigerad av jippe den 2024-10-30 klockan 21:16.

Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Tackad
    26 gånger
    nå boxer har inte haft nån kampanj vad jag kan minnas, dock hade Telia det lite senare.
    parabol var rättså stort på 90 talet, i Norden var det PAL och d2mac som gällde! 90-95 var det Astra på 19,2ö sen flyttades allt skandinaviskt till 5ö och 1w.
    boxer drog igång via mark runt 99, samtidigt som canaldigital började gå över till digitalt. Viasat började med digitalt nått år senare och båda körde parallellt i d2mac och dvb ett par år. Comhem började också med dvb via kabel då, dock körde dom paralellt analogt under jättelång tid framåt
    på den analoga tiden fick man köpa sin mottagare själv o skulle man ha d2mac (vilket alla kanaler i Norden sändes i, och ja d2mac var eg ett hybridsystem som var delvis digitalt) så var mottagaren DYR.
    Digitalbox ingick oftast i abonnemanget när digital-tv började.
    nått som dock var vanligt från ca 95 o ända till runt 2004 var piratkort. Både i d2mac och sen digitalt, det var t.o.m. så att det fanns piratgrejer till det nya digitala redan innan det analoga släcktes. Det var jättestort o det var säkert fler ”pirat tittare” än legala kunder, speciellt i slutet av d2mac eran.
    att digitalbox ingick i abo var ju också ett sätt för bolagen att stävja pirattittandet för det var rätt dyrt att köpa en digitalbox utan abo.
    Eran med piratkort tog slut runt 2004 och precis då tajmade Telia in en kampanj på sin helt nya IP-TV via adsl, man fick ett år gratis tv om man förlängde sitt adsl abo i 2år tror jag det var. Mkt smart och rätt tajmat när det var slut med pirat över satellit. Många övergav nog parabolen då tyvärr o gick över till Felia istället för att börja betala för satellit tv.
    95 o några år framåt var jag i 16-18 års åldern o då minns jag att man såg paraboler på de flesta villor. Även vanliga antenner hade alla. Man såg direkt om det var ett villaområde med centralantenn, det såg nästan konstigt ut när det saknades antenner på husen
    Ok. Kanske det är så.
    Dock tycker jag dom flesta kör med Boxer. Kan ju dock ha med det att göra att jag bor på ett område där man kan ta emot finsk tv. Det går inte på samma sätt med parabol eller fibertv.

Det enda jag sett av Telias Adsl tv var att den var helt värdelös. En granne tog de just då när dom erbjöd gratis.
    Är ju såklart inte samma sak som dagens ip tv.

Men ip tv vill jag inte ta just pga att man låser sig då helt till deras utbud och regler. Allente sattelit tv går fortfarande in i egna boxar. Kör nu själv en hybridlösning med sattelit, marksänt i samma box och jar börjat experimentera lite med IPtv också i samma box men då pratar vi om pirat eller gråzon tv
    Senast redigerad av kisumisu den 2024-10-31 klockan 08:00.
    Openpli 7.2 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno

Gibertini 1.2M (28.2E)

Liknande ämnen

1. Slutet för cardsharing??
    Av Merlinen i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 19:40
  2. Slutet på en era
    Av Schwede30 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 00:49
  3. Hack-a-sattv-smart-card
    Av jeklund i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:24
  4. slutet är nära
    Av wiggen-cx i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:42
  5. Slutet NÄra?
    Av Morbid i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-15, 15:26

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss