Ok.. jag gick på vannhögsskolan (1-9 skola) som låg granne med Macab i Trelleborg. Fanns många paraboler där.
ägarens dotter gick i min parallellklass.
mitt parabolintresse började 88 eller 89, dvs när jag gick fjärde eller möjligen femte klass. Hade dock en ”network ss-6000” mottagare o en helt vit skål med ett vitt marconi ”blue cap” lnb. Gråimporterad från England. Aldrig ägt en Macab, det var dyra grejer.
haft en Luxor mac3 och en Luxor Mac 5 däremot samt en amstrad srd650 (de 2 sista var d+d2-mac, mac3 bara d2mac) networken var bara PAL, väldigt simpel. Hade dock en Philips ”filmnet” d2mac dekoder och en pace videocrypt dekoder tillsammans med den. Tyvärr är allt slängt eller skänkt bort utom ”filmnet d2mac dekodern”. Det kördes ju tyska kanaler i PAL ända till 2012 men jag började med digitalt redan runt 2000
finns lite projekt om du vill sända egen analog signal, även d och d2mac samt eurocrypt o videocrypt
men visst det vore kul om Astra tex kunde köra sin promo film analogt på nån ledig transponder. Eller varför inte växla mellan olika gamla analoga system som PAL, d2mac mfl.
det går ju förövrigt att sända en digital bild i dvb som sen är kodad med videocrypt också. Franska canal+ gör ju det med analog nagravision på nån sat men jag har tyvärr aldrig ägt nån analog nagravision dekoder
https://www.philpem.me.uk/hacktv/start