Tele-X Konverter
tv4.jpg
Med möjlighet att växla mellan TV4 eller TV5/Nordic (Kanal 5)
Någon som vet hur länge kanal 5 sände fritt på Tele-x? Eller va det kanske på Sirius? Detta är nog ver. 2 av tele-x konvertern.
Senast redigerad av macab_nrf den igår klockan 09:44.
okej jag fick inte tillgång till tv4 förrän i slutet av 1990, det enda jag minns var att det var snö ute när jag o pappa monterade ”plattan” så det var väl i december eller nått.
jag minns att det stod en del i tidningar mm om hur man kunde få in nya tv4. Officiellt sände den via nya Tele-X satelliten som använde ett annat frekvensband än Astra. Men tydligen sände den även på en Intelsat satellit (minns ej vilken men troligen 1grad väst eftersom även tv3 Danmark hade börjat sända där (i Mac). Jag minns att jag o pappa höll på ett par helger under hösten med att försöka vrida Astra parabolen och få in denna intelsat satellit som sände i 11Ghz bandet, men den var alldeles för svag. Vi lyckades dock få in ett par eutelsat satelliter med bla nordic channel som sen döptes om till tv5 Nordic och flyttades till Tele-X nått år senare. Även kopernikus gick in med en del tyska kanaler. (Astra var vid denna tiden bara en satellit med 16 transpondrar där huvuddelen faktiskt inte sände tyska kanaler, det var bara typ 4 tyska kanaler där då).
Tele-X hade 3 transpondrar i 12GHz bandet, vänstercikulärt. Tv4 i PAL och nrk i dmac. Senare kom även tv5 nordic men det var rätt mkt senare. Den hade även 2 transpondrar i 12,5 GHz bandet linjärpolariserade om med mkt lägre effekt. Dessa skulle användas för att relaya nyhetssändningar mm. Dock kunde tydligen inte dessa 2 användas om alla 3 med hög effekt kördes i 12bandet pga strömmen inte räckte.
Kanal5 sände via Tele-X (vänstercikulärt) i PAL. Vet inte när den började men det kan ha varit 91 92 eller 93 nån gång. Långt tidigare än Sirius som flyttades till 5ö 94 eller 95 och det var då sverigeparabolen kom. Obs att Sirius sände högercirkulärt så den gick inte att få in med en vänstercirkulär platta som var avsedd för tele-X. Likaså gick inte tele-x in med en högercirkulär ”bsb” platta.
därför var de ”sverieparaboler” som såldes runda med ett lnb utan polarisstionsomkopplare.
viasat kodade alla sina kanaler på Sirius i d2mac/eurocrypt efter nått år, de gick i okodad pal första tiden, men kanal5 låg i okodad pal jättelänge, typ 97 eller kanske ännu senare, först bytte de till okodad d2mac och sen efter ytterligare nått år blev den kodad i eurocrypt. Det var canaldigital som hanterade deras kort/kodning, fast piratkort var så utbrett då så de flesta märkte nog inte att den blev kodad.
Det har funnits många korta perioder där olika kanaler varit fria och på olika satelliter och olika sändningsvarianter... Kanske jobbigt för en del men kul för oss med intresse!
Det första jag tänkte på när jag såg "TV4-filmen" va att den sände väl inte H-cirk. Det fanns alltså två olika varianter av "plattan"? Jag trodde att det bara fanns H-cirk. BSB-plattor...
I plattans alla hål finns två antenner på en plastfilm. En med H och en V polarisation där den ena har 0,9 våglängd längre anslutning (enligt wikipedia) för att dom ska hamna i fas för cirkulär signal. Jag blev nyfiken och gick ut och öppnade en och kollade lite... Jag tänkte att det kanske va så att man kunde vända plastfilmen så att antennerna hamnade spegelvänt men det gick inte för då hamnar "sändar-antennen" till LNB fel...
Squarial_1.jpg Squarial_2.jpg Squarial_3.jpg
Jag har trott att det va dom små plattorna och parabolerna som kom med BSB, som såldes billigt som kallades för Sverigeparabolen. Men det kanske va en liten parabol utan polarisationsomkopplare med tex. bara en Vertikal eller Horisontell antenn men både V-cirk och H-cirk från Tele-X och Sirius gick bra att se eftersom att signalen var så stark?
Senast redigerad av macab_nrf den igår klockan 21:02.
Hmm du har alltså en bsb platta från matsushita? (Kvadratiskt upphöjning i mitten, samt ett fyrkantigt fäste avsett för vägg). En sån hade vi med, fast vänstercirkulär och givetvis utan bsb logga. Bsb och deras marcopolo satelliter lär ju fortfarande ha varit i gång då 1990 när tv4 startade. Visste faktiskt inte att de tillverkades både HC och VC. Har inte den plattan kvar eftersom den gick sönder till slut.
jag har även en bsb platta som är HC, fast annat fabrikat. Svart baksida och rörfäste. Den har jag fortfarande kvar. Filmnet delade ut dessa till sina kunder runt 94 när de startade sin andra filmnet kanal. Deras första låg ju på Astra men den andra hamnade på Thor, som var ny då. Där låg även CNN, MTV, Eurosport nordic och Discovery, alla i d2mac eurocrypt för nordiska marknaden.
den plattan har en film inuti som jag hade för mig kunde vändas.
även Sirius gick bra att ta med den om man vred den, men inte tele-X.
(och inte heller Tv-sat2 som senare hyrdes av Telenor och också den flyttades till 08väst eftersom de behövde fler transpondrar. Tv-sat gick bra att ta med Tele-X plattan eftersom den var VC)
det gick att ta cirkulär polariserade kanaler med ett linjärpolariserat lnb, men man fick ju bara halva effekten så det krävde större parabol.
runt 96 bytte vi till stor parabol med 4 universal lnb som var det nya då, de var dessutom linjärpolariserade över alla banden. Macab superbol tror jag den hette, föräldrarna kör med den än fast med digitala mottagare och nya quad lnb (lnb har nog bytts 3-4ggr under åren).
det jag också märkte var att filtreringen mellan HC och VC verkade vara mycket effektivare än mellan H och V linjärpolariserat. På H/V verkade man ofta kunna se på ränder/mönster i bilden när man sökte om det fanns en kanal i andra polarisationen (om det inte låg nån kanal för nära i frekvens på polarisationen man sökte på.
Astra har ju sina transpondrar förskjuta i frekvens mellan polarisationerna så det inte ligger nån kanaler på exakt samma frekvens men i olika polarisationer, just för att få minimal störning från närliggande transpondrar
Senast redigerad av jippe den idag klockan 07:18.
jag hade även en liten rund parabol på 30cm med bsb logga. Denna var såld som ”sverigeparabolen” och den saknade polarisstionsfilter, både tele-x och Sirius gick in på 5ö och Thor och tv-sat2 gick in från 1w.
”Svetigeparaboler” såldes ju av väldigt många, även Statoil (bensinmack kedja) sålde den för 3-400kr, med en enkel pal mottagare.
det kan säkert ha sålts sverigeparaboler som var plattor som inte kunde ta alla kanalerna med då, folk var nog nöjda med att bara få in ett par kanaler till då eftersom det fortfarande bara fanns 3 marksända kanaler (svt1,2 och tv4) och internet hade fortfarande inte blivit känt.
det blev iaf en massa liv knappt ett år senare när viasat kodade sändningarna via Sirius eftersom de billiga parabolerna bara sålts med enklaste möjliga pal mottagare.
Just 96 var dessutom den stora ”parabolvridningen” liknade det som skedde nu för nån år sen när Allente fimpade sändningarna på 5ö och alla skulle vrida till 1w. Då 1996 var det att viasat släckte sina kanaler i d2mac på Astra och de flyttades till intelsat på 1w. Den satelliten hade bytts ut då till en med ungefär lika hög effekt som de 4 Astra satelliterna på 19,2ö. Alla tv3 kanalerna och tv1000 paralellsände på Astra och intelsat några månader så folk hann vrida. Men TV3 Sverige paralellsände unde lång tid i d2mac både på Sirius och intelsat men skulle man ha alla nordiska kanaler var det nästan enklast att byta alla sina paraboler annars fick man ha paraboler med olika huvud riktade mot samma positioner (tex Thor och tv-sat2 i 12Ghz och hög effekt samt intelsat med medeleffekt i 11GHz på samma position). Filmnet (1) blev tvingad att flytta från Astra nått år senare med eftersom alla deras kunder vred bort den (Filmnet(2) låg redan på Thor).
vi bytte iaf till en med 4 universal lnb mot 19,2ö, 13ö, 5ö och 1w. Europa parabol brukade de kallas, hotbird på 13ö var relativt ny men inte så populär i Sverige.
Den gamla utrustningen kunde återanvändas 90cm skålen funkade ju mot 16ö och 10ö eller mot kopernikus som fanns på 23,5ö och 28ö. (Dessa såldes väl sen av tyska Televerket till just Ses/astra).
plattor och småparaboler funkade mot tdf1/2 på 19w (ja väst) med en del franska kanaler i d2mac.
sen var det inga problem att få tag på begagnade grejor då för typ inga pengar eftersom många bytte helt.
Nu blev det mottagare vid alla tv i huset med de viktigaste kanalerna (Sirius och Thor) och hela världen i stora rummet. Men huset såg ju ut som en rymdstation…
edit: parabolvridningen tror jag var sommaren 96 men jag kan minnas fel på nått år, det var iaf efter kodningen på Sirius.
Senast redigerad av jippe den idag klockan 08:02.
För egen del plockade jag in mina första TV4-sändningar med kastrullock och ett SMW-huvud, pinne och lite eltejp innan jag fick min platta skål. Funkade finfint i över en månad. Allt var så enkelt på den tiden jämfört med idag :-)