Det har funnits många korta perioder där olika kanaler varit fria och på olika satelliter och olika sändningsvarianter... Kanske jobbigt för en del men kul för oss med intresse!
Det första jag tänkte på när jag såg "TV4-filmen" va att den sände väl inte H-cirk. Det fanns alltså två olika varianter av "plattan"? Jag trodde att det bara fanns H-cirk. BSB-plattor...
I plattans alla hål finns två antenner på en plastfilm. En med H och en V polarisation där den ena har 0,9 våglängd längre anslutning (enligt wikipedia) för att dom ska hamna i fas för cirkulär signal. Jag blev nyfiken och gick ut och öppnade en och kollade lite... Jag tänkte att det kanske va så att man kunde vända plastfilmen så att antennerna hamnade spegelvänt men det gick inte för då hamnar "sändar-antennen" till LNB fel...
Squarial_1.jpg Squarial_2.jpg Squarial_3.jpg
Jag har trott att det va dom små plattorna och parabolerna som kom med BSB, som såldes billigt som kallades för Sverigeparabolen. Men det kanske va en liten parabol utan polarisationsomkopplare med tex. bara en Vertikal eller Horisontell antenn men både V-cirk och H-cirk från Tele-X och Sirius gick bra att se eftersom att signalen var så stark?

Svara med citat