Ja jag känner till både fördelen och nackdelen med ferotorer. Jag har testat lite och om jag ställer in den rätt i mitten av frekvensbandet så går det i stort sätt se på allt men med ganska dålig signalkvalitet på högsta och lägsta frekvenserna.
Nej någon digital mottagare med ferotorutgång lär ju tyvärr inte finnas... jag funderar på att skaffa två spänningsregulatorer och och växla mellan med hjälp av en 22kHz switch. Då blir det tvärt om mot ett vanligt lnb. 22kHz for polarisation och 13/18V för "lågband"/"högband" men det skulle gå att göra en blind sökning och hitta det mesta.
Men det lutar åt att ställa in ferotorn så bra som möjligt för CNN och MTV, koppla in två Pace Viasat mottagare med inbyggd RF-modulator (så länge dom sänds i DVB-S) och skicka ut analog-tv i mitt tv-nät för att få lite mer 90-tals känsla
Jag föddes ungefär samtidigt som parabolen tillverkades så nej, jag har köpt den på tradera. Men tanken är att det ska se ut som att den alltid suttit där och den kommer nog få sitta uppe så länge det finns något att ta emot från Astra.
Någon gång strax innan TV3, ZTV och Sirius Channel slutade sända analogt så fick jag köpa ett gäng paraboler, analoga mottagare och två lådor med gamla mikrovågshuvuden, ferotorer, switchar mm från en annan som tappat intresset... så fram till 2012 (när astra slutade med analoga sändningar) har jag kollat och exprimenterat med analoga sattelit-tv-prylar. Mitt intresse har vaknat till lite på nytt när jag insett att det går att testa och använda gamla grejer...![]()

Svara med citat