okej jag fick inte tillgång till tv4 förrän i slutet av 1990, det enda jag minns var att det var snö ute när jag o pappa monterade ”plattan” så det var väl i december eller nått.
jag minns att det stod en del i tidningar mm om hur man kunde få in nya tv4. Officiellt sände den via nya Tele-X satelliten som använde ett annat frekvensband än Astra. Men tydligen sände den även på en Intelsat satellit (minns ej vilken men troligen 1grad väst eftersom även tv3 Danmark hade börjat sända där (i Mac). Jag minns att jag o pappa höll på ett par helger under hösten med att försöka vrida Astra parabolen och få in denna intelsat satellit som sände i 11Ghz bandet, men den var alldeles för svag. Vi lyckades dock få in ett par eutelsat satelliter med bla nordic channel som sen döptes om till tv5 Nordic och flyttades till Tele-X nått år senare. Även kopernikus gick in med en del tyska kanaler. (Astra var vid denna tiden bara en satellit med 16 transpondrar där huvuddelen faktiskt inte sände tyska kanaler, det var bara typ 4 tyska kanaler där då).
Tele-X hade 3 transpondrar i 12GHz bandet, vänstercikulärt. Tv4 i PAL och nrk i dmac. Senare kom även tv5 nordic men det var rätt mkt senare. Den hade även 2 transpondrar i 12,5 GHz bandet linjärpolariserade om med mkt lägre effekt. Dessa skulle användas för att relaya nyhetssändningar mm. Dock kunde tydligen inte dessa 2 användas om alla 3 med hög effekt kördes i 12bandet pga strömmen inte räckte.