Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: MACAB Parabol med SMW XL-1000 Mikrovågshuvud och Ferotor XF-45

Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Tackad
    4 gånger
    Svar jippe
    ”Svetigeparaboler” såldes ju av väldigt många, även Statoil (bensinmack kedja) sålde den för 3-400kr, med en enkel pal mottagare.
    det kan säkert ha sålts sverigeparaboler som var plattor som inte kunde ta alla kanalerna med då, folk var nog nöjda med att bara få in ett par kanaler till då eftersom det fortfarande bara fanns 3 marksända kanaler (svt1,2 och tv4) och internet hade fortfarande inte blivit känt.
    det blev iaf en massa liv knappt ett år senare när viasat kodade sändningarna via Sirius eftersom de billiga parabolerna bara sålts med enklaste möjliga pal mottagare.

Just 96 var dessutom den stora ”parabolvridningen” liknade det som skedde nu för nån år sen när Allente fimpade sändningarna på 5ö och alla skulle vrida till 1w. Då 1996 var det att viasat släckte sina kanaler i d2mac på Astra och de flyttades till intelsat på 1w. Den satelliten hade bytts ut då till en med ungefär lika hög effekt som de 4 Astra satelliterna på 19,2ö. Alla tv3 kanalerna och tv1000 paralellsände på Astra och intelsat några månader så folk hann vrida. Men TV3 Sverige paralellsände unde lång tid i d2mac både på Sirius och intelsat men skulle man ha alla nordiska kanaler var det nästan enklast att byta alla sina paraboler annars fick man ha paraboler med olika huvud riktade mot samma positioner (tex Thor och tv-sat2 i 12Ghz och hög effekt samt intelsat med medeleffekt i 11GHz på samma position). Filmnet (1) blev tvingad att flytta från Astra nått år senare med eftersom alla deras kunder vred bort den (Filmnet(2) låg redan på Thor).
    Så kan det ju ha varit. Jag har en liten "sverigeparabol" med ett fast högercirkulärt lnb men på ett hus i närheten sitter samma parabol kvar med ett linjärt lnb.

LO-frekvensen på detta lnb är 10,769 GHz. Jag tror att det är samma på plattorna ?

sverigeparabol.jpg

Jag va inte så många år men har ett minne av att grannen flyttade parabolen från-sydöst väggen till sydväst-väggen det kan ha varit runt 96.
    Vi bodde på landet och kunde knappt se på TV4 så grannens parabol va väldigt intressant! (där väcktes mitt parabol-intresse) Sen minns jag att vi satt i grannkompisens rum och kunde zappa 1:an till 5:an (dom måste haft två satellitmottagare som alltid var igång för 3:an och 5:an.

Sen har jag ett minne av att föräldrarnas kompisar pratade om att dom fått in kanal 5 med deras platta "sverigeparabol" som "inte" gick använda efter att tv3 och ztv krypterades...
    Senast redigerad av macab_nrf den igår klockan 20:22.

Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Tackad
    4 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Bifogad fil 3004Bifogad fil 3005Bifogad fil 3006Bifogad fil 3007
    du fick mig iaf att börja städa lite i garaget så jag hittade lite gamla grejor.
    detta är min bsb squarial som skickades ut av FilmNet när de startade sin andra kanal på Thor.

Bifogad fil 3008Bifogad fil 3009
    Filmnet d2mac dekoder från 1992 när de bytte från pal/satpac till d2mac/eurocrypt som var oknäckbart(!)
    Bifogad fil 3010Bifogad fil 3011Bifogad fil 3012
    filmnet programkortet samt CTV (CNN,MTV,Discovery och Eurosport) på Thor, alla anpassade för Norden.
    i filmnet foldern låg också en handskriven lapp där det stod uppsagd 05/02/95.
    senda, comhem och canaldigitalkorten var från övergången till digitalTV så de är mkt nyare, runt 00/01 skulle jag tro.

Under 95 hittade jag roliga program på en bbs först till skys Videocrypt system och senare också till Eurocrypt. Discovery och MTV mfl hade legat okodade i PAL på Astra innan med blev kodade i Videocrypt för brittiska marknaden under 93 i ”sky multichannels package”, det var därför CTV som senare blev canalfigital kunde startas i Norden.
    Roligt att du har hela paketet kvar!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    47 gånger
    TV4 sändes i PAL tillsammans med nrk (dmac) och kanal5 (pal)
    Och på Sirius låg från start tv3, tv6, ZTV och tvG i PAL, dessutom låg där FilmMax i d2mac. FilmMax var en systerkanal till tv1000 som bara visade film, för att viasat skulle konkurrera med FilmNet.
    enl Googles Ai så kodades PAL kanalerna 31jan 96 vilket låter rimligt. Sen var flytten från Astra under sommaren 96. Tror tyvärr allt detta ändrande gav satellit-tv lite dåligt rykte.

FilmMax lades ner 1nov 1995 enl Wikipedia. Datumet låter rimligt.
    tv4 flyttades från tele-X till Sirius i ungefär samma veva som viasats kanaler kodades men tv4 fortsatte i PAL. Måste ha varit FilmMax gamla transponder den flyttade till.

Är du säker på att det var kanal5 de plötsligt fick in med den platta sverigeparabolen och inte tv4?

efter att de släckt tv4 på tele-x började det köras tester i dvb på de 2 svagare transpondrarna i 12,5 bandet och de användes tills satelliten skrotades.

det skulle möjligen kunna vara så att när nya Sirius2 togs i bruk och ersatte Tele-X så flyttades kanal5 dit och Sirius2 var ju linjärpolariserad så den kanske gick in både på en VC och HC platta?
    jag vet inte när sirius2 ersatte, jag märkte ingen skillnad för då körde jag bara med universalhuvuden. Har dessutom för mig att den ersatte både sirius1 och tele-x. Sirius1 flyttades iväg längre västerut o hette siriusW och körde bara en massa feed och test, du får kolla gamla arkiverade lyngsat sidor.

din runda sverigeparabol som det står Philips på ser i övrigt exakt likadan ut som en jag hade, fast med bsb logga. Huvudet på den satt med 2 skruvar genom stången o rakt in i mitten på huvudet. Orginalhuvudet på min saknade polarisationsfilter för den tog både Sirius och tele-x.
    Jag byggde en egen hållare av ett vinkeljärn och en slangklämma och satte på ett alps universalhuvud på min lite senare och använde den med en digital mottagare i mitt studentrum och sen hade mina föräldrar den på husvagnen efter jag flyttat. Kan möjligen varit att jag körde den ett tag med orginalhuvudet och digitalbox med, jag minns inte riktigt.
    Senast redigerad av jippe den igår klockan 21:57.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    47 gånger
    Citat Ursprungligen postat av macab_nrf Visa inlägg
    Roligt att du har hela paketet kvar!
    Har tyvärr inte mer grejor från analoga tiden kvar. Inte ens nån analog satellitmottagare, och inte videocryptdekodern.
    allt är slängt. Enda anledningen att jag har d2macdecodern kvar är att jag använde den som rf-modulator till en dm500c i en lägenhet, för att kunna få bilden från dreamboxen i sovrummet med.
    alla smartcards jag haft har jag dock sparat för dom tar ingen plats. Har många gamla kort till digital tv.

har du en analog mottagare kvar så kan du med en programvara och en hackrf generera signal som du kan få in på mottagaren, även kodat i d/d2mac, eurocrypt och videocrypt mm.

Liknande ämnen

1. Flytta mikrovågshuvud
    Av Grodman i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-02-12, 08:29
  2. 2-4 -vägs mikrovågshuvud
    Av Teknikgillare i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 15:07
  3. Tv 1000
    Av HIGGINS i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 17:40
  4. C+ och tv 1000?
    Av M.Lind i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 20:09
  5. C+ = och TV 1000
    Av rooki i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss