Svar jippe
Så kan det ju ha varit. Jag har en liten "sverigeparabol" med ett fast högercirkulärt lnb men på ett hus i närheten sitter samma parabol kvar med ett linjärt lnb.”Svetigeparaboler” såldes ju av väldigt många, även Statoil (bensinmack kedja) sålde den för 3-400kr, med en enkel pal mottagare.
det kan säkert ha sålts sverigeparaboler som var plattor som inte kunde ta alla kanalerna med då, folk var nog nöjda med att bara få in ett par kanaler till då eftersom det fortfarande bara fanns 3 marksända kanaler (svt1,2 och tv4) och internet hade fortfarande inte blivit känt.
det blev iaf en massa liv knappt ett år senare när viasat kodade sändningarna via Sirius eftersom de billiga parabolerna bara sålts med enklaste möjliga pal mottagare.
Just 96 var dessutom den stora ”parabolvridningen” liknade det som skedde nu för nån år sen när Allente fimpade sändningarna på 5ö och alla skulle vrida till 1w. Då 1996 var det att viasat släckte sina kanaler i d2mac på Astra och de flyttades till intelsat på 1w. Den satelliten hade bytts ut då till en med ungefär lika hög effekt som de 4 Astra satelliterna på 19,2ö. Alla tv3 kanalerna och tv1000 paralellsände på Astra och intelsat några månader så folk hann vrida. Men TV3 Sverige paralellsände unde lång tid i d2mac både på Sirius och intelsat men skulle man ha alla nordiska kanaler var det nästan enklast att byta alla sina paraboler annars fick man ha paraboler med olika huvud riktade mot samma positioner (tex Thor och tv-sat2 i 12Ghz och hög effekt samt intelsat med medeleffekt i 11GHz på samma position). Filmnet (1) blev tvingad att flytta från Astra nått år senare med eftersom alla deras kunder vred bort den (Filmnet(2) låg redan på Thor).
LO-frekvensen på detta lnb är 10,769 GHz. Jag tror att det är samma på plattorna ?
sverigeparabol.jpg
Jag va inte så många år men har ett minne av att grannen flyttade parabolen från-sydöst väggen till sydväst-väggen det kan ha varit runt 96.
Vi bodde på landet och kunde knappt se på TV4 så grannens parabol va väldigt intressant! (där väcktes mitt parabol-intresse) Sen minns jag att vi satt i grannkompisens rum och kunde zappa 1:an till 5:an (dom måste haft två satellitmottagare som alltid var igång för 3:an och 5:an.
Sen har jag ett minne av att föräldrarnas kompisar pratade om att dom fått in kanal 5 med deras platta "sverigeparabol" som "inte" gick använda efter att tv3 och ztv krypterades...