Resultat 1 till 10 av 43

Ämne: MACAB Parabol med SMW XL-1000 Mikrovågshuvud och Ferotor XF-45

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Tackad
    47 gånger
    Hmm du har alltså en bsb platta från matsushita? (Kvadratiskt upphöjning i mitten, samt ett fyrkantigt fäste avsett för vägg). En sån hade vi med, fast vänstercirkulär och givetvis utan bsb logga. Bsb och deras marcopolo satelliter lär ju fortfarande ha varit i gång då 1990 när tv4 startade. Visste faktiskt inte att de tillverkades både HC och VC. Har inte den plattan kvar eftersom den gick sönder till slut.

jag har även en bsb platta som är HC, fast annat fabrikat. Svart baksida och rörfäste. Den har jag fortfarande kvar. Filmnet delade ut dessa till sina kunder runt 94 när de startade sin andra filmnet kanal. Deras första låg ju på Astra men den andra hamnade på Thor, som var ny då. Där låg även CNN, MTV, Eurosport nordic och Discovery, alla i d2mac eurocrypt för nordiska marknaden.
    den plattan har en film inuti som jag hade för mig kunde vändas.
    även Sirius gick bra att ta med den om man vred den, men inte tele-X.
    (och inte heller Tv-sat2 som senare hyrdes av Telenor och också den flyttades till 08väst eftersom de behövde fler transpondrar. Tv-sat gick bra att ta med Tele-X plattan eftersom den var VC)

det gick att ta cirkulär polariserade kanaler med ett linjärpolariserat lnb, men man fick ju bara halva effekten så det krävde större parabol.
    runt 96 bytte vi till stor parabol med 4 universal lnb som var det nya då, de var dessutom linjärpolariserade över alla banden. Macab superbol tror jag den hette, föräldrarna kör med den än fast med digitala mottagare och nya quad lnb (lnb har nog bytts 3-4ggr under åren).

det jag också märkte var att filtreringen mellan HC och VC verkade vara mycket effektivare än mellan H och V linjärpolariserat. På H/V verkade man ofta kunna se på ränder/mönster i bilden när man sökte om det fanns en kanal i andra polarisationen (om det inte låg nån kanal för nära i frekvens på polarisationen man sökte på.

Astra har ju sina transpondrar förskjuta i frekvens mellan polarisationerna så det inte ligger nån kanaler på exakt samma frekvens men i olika polarisationer, just för att få minimal störning från närliggande transpondrar
    Senast redigerad av jippe den 2025-08-10 klockan 08:18.

Liknande ämnen

1. Flytta mikrovågshuvud
    Av Grodman i forum Övrigt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-02-12, 09:29
  2. 2-4 -vägs mikrovågshuvud
    Av Teknikgillare i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 16:07
  3. Tv 1000
    Av HIGGINS i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 18:40
  4. C+ och tv 1000?
    Av M.Lind i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 21:09
  5. C+ = och TV 1000
    Av rooki i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-15, 17:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss