Ok. Intressant med historia!
Det som jag dock minns från min barndom att just Finland började sända till Sverige.
I Televerkets kabelnät var kanalen kodad (har jag ett svagt minne men kan bara ett felminne).
Minns bara min pappa när han försökte "ratta in" kanalen.
Ett annat minne som då är 100% sant är när de flyttade till en annan brf där det ej hade kabel ännu.
1986.
Tv Finland eller helt enkelt YLE som de hette på den tiden fick man ta emot med diverse hemmalösningar den fick inte alls in via föreningens antenner fast kanalen var redan en marksänd kanal och föreningen hade just centralantenn endast via marknätet!
Runt 1988/1989 kom det kabeltv. Kabelvision (som jag senare döpte till "Kodarvision").
Det var en stor grej!
Då hade vi YLE med perfekt bild ur antennuttaget och en massa andra kanaler t ex en Rysk kanal.
Den största grejen var väl tv3 Sverige och Superchannel!
Fanns även Nordic Channel men det var det första kanalen som kodades när kodningshysterin startade!
Tv4 Sverige var också en kodad kanal från typ dag ett.
Här startade mitt parabolintresse
Hösten 1993 kodades rubbet, det enda som blev kvar var 1,2,4 (tv4 var då en fri marksänd kanal), Tv-Finland (också marksänd fri kanal) och av någon anledning den Ryska kanalen. Den Ryska kanalen fortsatte ända till ca 1996 (då de en dag var helt svart bild och som även den försvann efter ett tag, antar att mottagaren gick sönder).
Sedan var det kul få in tyska kanaler via sattelit som vi aldrig hade i kabelnätet (av någon anledning? Alla mina vänner som hade andra kabelbolag fanns bla Tyska RTL i utbudet).
Dessa tyska kanaler tar jag än idag emot via parabol
Dock har jag aldrig haft dessa riktigt gamla wokar började själv pyssla med sattelittv rätt sent även om intresset fanns där.
Idag bor jag som sagt i eget hus och i Norrbotten.
Tar tv via sattelit och marksänt.
Anser dock att huvudsyftet med sattelit är det enorma tyska fria utbudet!
Marksänt det enorma fria utbudet av finska kanaler, jag bor nära finska gränsen så har en Televes Boss antenn riktad mot finsk sändare. Den tar även in SVT och tv4 Sverige med perfekt signal fast den är riktad åt helt motsatt håll.

Svara med citat