Om jag har förstått rätt kommer TV4 vara gratis kanal i Kabel Tv.
Om jag har förstått rätt kommer TV4 vara gratis kanal i Kabel Tv.
Gigablue UHD Quad 4K
VU+ Solo2.
Openpli 8.1
Oscam, Oscam-emu
parabol 90 med motor
parabol 75 fast
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Klart att det inte blir gratis, åtminstone inte på sikt. Det blir samma tjafs som det varit tidigare när det är dags att omförhandla priserna och sen blir det plötsligt dags att betala. För egen del skulle jag aldrig få för mig att betala för den smörja som sänds på TV4, men tycker mest synd om de som egentligen drabbas, nämligen de som bor långt ute på vischan där det saknas utbud. Bara för att TV4 slutar sändas i marknätet betyder det inte att man plötsligt bygger ut mobilt bredband för de som förlorar sin skräpkanal och byggs det bredband där lär det inte bli något med hög kapacitet. Här skulle jag tipsa om Starlink. Upp till 450 MBit/s och fungerar perfekt för streaming. Dessutom ska de höja effekterna på satelliterna och antennerna för att få upp hastigheten ytterligare.
Jag vet inte om det beror på att man blivit äldre
Fått saker som Youtube
Eller vad det beror på?
Men jag tycker tv blivit så mycket sämre.
Speciellt våra nordiska kanaler.
Dessa har visserligen samma ägare även om de finska versionerna sänds okodat och gratis!
I de sistnämda tror jag man har kunnat vänja folk till betaltv när kabeltv har varit så utbyggt i Sverige, Norge och Danmark.
Var ju mycket kabeltv som började härja, tvångsansluta och koda kanaler till tilläggsutbud. Visst är det så även i finska kabelnät att kanaler som Svt och svensk tv4 är kodade. Sen betalar du nätavgift för kanaler som egentligen syns gratis via marknätet.
I Finland så slog kabel och sattelit aldrig riktigt igenom.
Inte ens fiber på sammavis som i Sverige, därmed är det fri data i alla mobilabb och tom kontantkort! 4G/5G är mer utbyggd än i Sverige.
Det som jag tycker det är allra mest synd om är människor som inte har råd.
I vischan kan man ju använda ännu sattelittv (visst kommer de säkert också dö men kabel och sattelit lär nog ännu dröja några år) och som du nämner starlink. Men då pratar vi igen money money money....
Senast redigerad av kisumisu den idag klockan 07:57.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.