Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Nostalgi

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    56
    Tackad
    7 gånger
    förr låg det Ryska på 36E

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    709
    Tackad
    49 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tamos Visa inlägg
    förr låg det Ryska på 36E
    Ser på lyngsat att på både 36ö och 40ö finns 2 ekspress satelliter som sänder ryska saker. Det mesta är kodat. Ligger en del annat, afrikanskt bla på dessa satelliter. En del i 4GHz bandet med. En del ska gå att ta i Sverige enl footprint.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    654
    Tackad
    29 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    Ser på lyngsat att på både 36ö och 40ö finns 2 ekspress satelliter som sänder ryska saker. Det mesta är kodat. Ligger en del annat, afrikanskt bla på dessa satelliter. En del i 4GHz bandet med. En del ska gå att ta i Sverige enl footprint.
    Jag ska testa i sommar.

    Enligt lyngsat finns en sådan här sattelit.
    https://www.lyngsat.com/Express-80.html

    80 grader Öst.

    En rejäl vridning, som tyvärr min parabol som är på taket mest troligt ej klarar av då taknocken tar emot.
    Men verkar vara en intressant beam, över Ryssland och våra Nordiska länder.
    https://www.lyngsat.com/maps/footpri...-Ku-Fixed.html

    Kanske något som man kan tom leka med en gammal Viasat parabol med.
    Tror jag har en på vindan som man kan damma av.
    Verkar endast krävas 60cm tallrik till beamen.

    En mindre tallrik kan man ju sätta på en parasollfot och leka med
    Senast redigerad av kisumisu den 2026-04-09 klockan 09:37.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    709
    Tackad
    49 gånger
    starkare uppe i norra sverige än nere i skåne dessutom
    Jag är rättså säker att jag inte kan få in den, har mycket svårt att få in saker längre ut än 30w och 42ö trots att jag har helt fri sikt, ska se om jag har tid och ork att mecka nåndag (har motor, men höjden blir antagligen fel när det är så långt ut)

    Men vilken enorm footprint i ku-bandet... har nog bara sett så stora footprints i 4GHz bandet innan. Där måste jag var rätt hög effekt i tranpondrarna i den satelliten.

    Jag misstänker att ekspress satelliterna ligger på positioner där det låg Gorizont satelliter under 80 talet och en bit in på 90 talet. Satellit är ju ett bra sätt att täcka in ett sånt enormt land

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    709
    Tackad
    49 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    starkare uppe i norra sverige än nere i skåne dessutom
    Jag är rättså säker att jag inte kan få in den, har mycket svårt att få in saker längre ut än 30w och 42ö trots att jag har helt fri sikt, ska se om jag har tid och ork att mecka nåndag (har motor, men höjden blir antagligen fel när det är så långt ut)

    Men vilken enorm footprint i ku-bandet... har nog bara sett så stora footprints i 4GHz bandet innan. Där måste jag var rätt hög effekt i tranpondrarna i den satelliten.

    Jag misstänker att ekspress satelliterna ligger på positioner där det låg Gorizont satelliter under 80 talet och en bit in på 90 talet. Satellit är ju ett bra sätt att täcka in ett sånt enormt land
    kolla 75 öst med

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    29
    Tackad
    4 gånger
    20250324_153106.jpg20250324_154838.jpg20250602_145140.jpg

    Nu minns jag inte vilken satellit jag tog in... Men jag gillar att testa gamla grejer och tog fram ett gammalt cirkulärt LNB och riktade in en rysk satellit som sände cirkulärt. (Sommar 2025)

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    654
    Tackad
    29 gånger
    Dum fråga kanske...
    Men går det att ta in cirkulärt med "Universal LNB" jag tänkte på namnet "Universal"…?

    Jag ska ta testa dessa satteliter när vi får lite bättre väder alltså varmare ute.
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

Liknande ämnen

  1. Nostalgi
    Av erikredo i forum Com Hem
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 22:21
  2. Nostalgi..
    Av strachan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-10-09, 01:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss