Senast redigerad av kisumisu den 2026-04-18 klockan 21:45.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Svarar Kisumisu!
Jag ser att du har en orginal BSB squarial (med bsb logga) Den bör ta emot HC. Jag har en exakt likadan liggande (med BSB logga som någon försökt skrapa bort) (som jag fick av FilmNet när de startade sina sändningar på Thor)
Sen har du en matsushita squarial också med bsb logga, den bör också vara HC eftersom den är BSB. (den har en kvadratisk upphöjning i mitten) Jag hade en exakt likadan ca 1990-1999, fast utan BSB logga och denna var för Tele-X och den var VC så de har tillverkats som båda delar. Obs att LO frekvensen på den från matsuhita och den som är orginal bsb inte är exakt samma, du måste söka om mottagaren när du byter mellan dem.
Men sen blir det intressant.
Du har en Philips brandad 30cm parabol med orginalhuvudet, jag vet att dessa såldes som Tele-X tillsats runt 1990-91 för att kunna ta Tv4. (de flesta hade bara Astramottagning då). Jag hade en exakt likadan (channelmaster är det som tillverkat den) 30cm parabol fast min var BSB brandad, men huvudet ser exakt likadant ut. Det huvudet på min var opolariserat, eller det tog iaf in både Sirius och Tele-X när det riktades mot 5Ö. Men jag misstänker att de sålts med både VC,HC och opolariserat huvud (eller så har importören mixtrat med den jag har, min är som sagt BSB brandad men tog både HC och VC.
Jag ser att det är beam "fixed 1" på satelliten Express AMU1 som ni tar in, den bör kunna gå in med en liten parabol om du har crkulärt huvud som verkligen filtrerar. Har ni testat hur det går med ett linjärt universalhuvud?
Det verkar vara 2 providers "Tricolor centr" och "NTV Plus" som sänder där på den beamen... tyvärr är vissa transpondrar HC och vissa VC. Där verkar vara ca 19MHz eller lite olika mellan transpondrarna på "fixed 1" varannan HC och varannan VC.
Som Jämförelse så har Astra 30MHz mellan transpondrarna i 11GHz bandet på samma polarisation. (15 MHz om man räknar med den andra polarisationen, som ligger förskjuten 15MHz för att få maximal separation). Det går inte att ta in Astra om man inte filterar mellan H och V så 15MHz är för lite... Frågan är om det går att ta 36ö utan filtering ?
Senast redigerad av jippe den 2026-04-20 klockan 12:11.
Man skulle ju kunna googla lite på ryska sidor om dessa 2 providers, de borde ju ha information om hur deras "orginal mottagningsutrustning" ser ut. Det lär ju vara lite special eftersom nästan alla andra sänder linjärt så universalhuvuden finns det ju mängder av att köpa.
Sen samtidigt kan man ju undra varför inte nån operatör typ allente tillsammans med telenor tex inte tar upp detta med att sända cirkulärt igen, Man kan ju hålla sig till att bara sända i en polarisation, och lägger man transpondrarna med tillräckligt mellanrum och inget på motsatt pol emellan så kan man även ta emot det med linjära huvuden (och större parabol) för bakåtkompatibilitet . Sen kan man ju sälja tex små squarials på kanske 20cm som ny utrustning om man sänder med tillräckligt hög effekt.
Att det idag är digitalt gör ju dessutom att man kan gå ner till ännu mindre storlek på samma effekt. (Tele-X sände med 230W per transponder och den gick att ta analogt på en 30cm antenn, hade det sänts digitala kanaler så hade det gått att gå ner ytterliggare i storlek)
Men idag ska allting vara streamat och gå via internet mm
https://www.themoscowtimes.com/2026/...oviders-a92198
https://www.skylinker.io/p/sudden-de...1-in-orbit-eng
Oj nu påverkar kriget oss på comhit med :-)
Senast redigerad av jippe den 2026-04-20 klockan 13:05.
Senast redigerad av kisumisu den 2026-04-21 klockan 06:34.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
Openpli 9.1 VU+Solo2
Openpli 7.2 VU+Duo
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Openpli 7.2 VU+Uno
Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
Gibertini 1.2M (28.2E)
Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.
ja många av kanalerna "Tricolor centr" och "NTV Plus" går med universal lnb även några R men vill man ha in alla måste plastbiten in i matarhornet,bilden försvinner så fort man drar ur plastbiten