Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: SVT lägger ner Kunskapskanalen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    709
    Tackad
    49 gånger
    Citat Ursprungligen postat av OA Visa inlägg
    Teracom ska börja testa 5G Broadcast, en intressant framtid kanske

    https://via.tt.se/pressmeddelande/43...237062&lang=sv
    bra på ett sätt eftersom alla 5g mobiler (förhoppningsvis behövs bara nån mottagarapp eller uppdatering av os, och ingen hw uppdatering) kommer kunna ta emot detta. Dåligt eftersom det blir en massa elektronikskrot (gamla dvb-T2 boxar) samt att det kommer behövas nya 5g broadcast boxar till alla tv apparater om man lägger ner dvb nätet. Tror tyvärr inte det blir fler kanaler än SVT heller, alla kommersiella vill ha betalt så där blir inte broadcast intressant.
    Senast redigerad av jippe den 2026-05-09 klockan 12:02.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    654
    Tackad
    29 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jippe Visa inlägg
    bra på ett sätt eftersom alla 5g mobiler (förhoppningsvis behövs bara nån mottagarapp eller uppdatering av os, och ingen hw uppdatering) kommer kunna ta emot detta. Dåligt eftersom det blir en massa elektronikskrot (gamla dvb-T2 boxar) samt att det kommer behövas nya 5g broadcast boxar till alla tv apparater om man lägger ner dvb nätet. Tror tyvärr inte det blir fler kanaler än SVT heller, alla kommersiella vill ha betalt så där blir inte broadcast intressant.
    Så är det, men det skiter ju operatörer mm idag ändå helt!
    Först tvingar man alla till ett gammalt DVB-T mpeg2 system och nästa blir att ändra till mpeg4. Sen plockar man ner kanal efter kanal, hade lika gärna kunnat fortsätta sända analogt (fanns mer analoga kanaler 1,2,4 och tv Finland), nu återstår snart bara 3st digitala.
    Finnarna gjorde samma sak. Sen byts det till DVB-T2.
    Finland har dock flera kanaler och alla sänder okodat (alla de som finns i marknätet)!

    Sen har dagens smarta tv apparater också blivit så jävliga att de kräver att du loggar in för att kunna göra något. Inte ens Youtube fungerar i utloggad läge
    Openpli 9.1 VU+Solo2
    Openpli 7.2 VU+Duo
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Openpli 7.2 VU+Uno
    Android 7 KII Pro (DVB-S2, DVB-T2)
    Android 7 KIII Pro (DVB-S2, DVB-T2)

    Gibertini 1.2M (28.2E)
    Torroidal 90cm (5W), (1W), (5E), (13E), (19E)
    Marksända kanaler från Svenska Kalix och Finska Tervola masten.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    709
    Tackad
    49 gånger
    Besparingar och avhopp på svt
    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...rofiler-lamnar

    och ja de ökade kostnaderna för marknätet sen tv4 och boxer hoppat av är en del i det.
    efter årsskiftet blir det bara 3 kanaler kvar, lika många som på den analoga tiden

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    May 2016
    Inlägg
    55
    Tackad
    4 gånger
    Det blir ju egentligen resultatet när man inte konkurrensutsätter nätet. Alla är ju tvingade att använda sig av Teracom och de är inte okända för sina monopolpriser. Nu försöker de få monopol på 5G broadcast. Det lobbas extremt mycket för det där och Teracom testsänder så klart för att få politikerna att tvinga radio- och TV-branschen att sända via dem.

Liknande ämnen

  1. Barnkanalen och Kunskapskanalen startar i HD
    Av Leatherface i forum Canal Digital
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-04-10, 06:48
  2. Vad hände med kunskapskanalen?
    Av Orka i forum Boxer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 18:25
  3. Hur lägger jag in AES koderna
    Av skiva i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 21:47
  4. var lägger man box id
    Av adamski i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 15:14
  5. [LÖST] Hur lägger ja in PPV ???
    Av flower75 i forum Com Hem
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-14, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss