Jag har också hört detta från en kompis som jobbar med kabel-tv-installationer. Han pratade om att det inte längre skulle behövas några kort för Viasat. Givetvis skulle då endast ViaSat-utskickade boxar funka, och inte i många fall överlägsna 3:e-parts-boxar.

Men jag vet ju inte om det verkligen kommer att bli så, men om det är så, så får det väl övergå från guldkort, funcard m.m. till att likna PS o PS2 o allt vad spelkonsollerna heter, där man byter chipen i stället...

Mvh
P

Citat Ursprungligen postat av triax
Jag mailade min leverantör av samsung i denna fråga och fick detta svar.

Ja - det är sant att Viasat skall gå över till att koda i Videoguard. Redan nu så kodar de i både Viaccess och Videoguard. De skall enligt uppgift ha kvar Viaccess i 18-24 månader. De måste anpassa sig till alla kunder ute i landet. Det är tyvärr så, att när de slutar att koda i viaccess, så kommer inte några av mottagarna i marknaden att kunna fungera på Viasats kanaler. Vissa av de boxar som nu är godkända av Viasat kommer att kunna uppgraderas från Viasat samt abonnenterna får ett nytt kort som fungerar i de boxarna. Kortet kommer bara att fungera ihop med just den boxen som abonnenten har. Om boxen går sönder måste abonnenten ha en ny box samt ett kort till den boxen. Nästa generation av boxar kommer tydligen att fungera utan kort. Jag vet inte - men troligen är Viasatpiraternas saga all när de sedan kodar i Videoguard.

En mottagare för videoguard måste enligt uppgift vara förberedd för det hårdvarumässigt redan från fabriken.

Jag måste nog tyvärr säga, att troligen kan man inte använda någon Samsung, Force Echostar, Humax, Hyundai, Topfield etc. till att titta på Viasats kanaler efter att de slutat att koda i viaccess. Men vi får väl så småningom se vad som kommer att hända och vad som kommer att utvecklas så småningom.